رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: میزان زباله‌های خانگی تهران به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

صدراعظم نوری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، زهرا صدراعظم نوری گفت: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه مدیریت پسماند انجام گرفته‌، راه‌اندازی ۴ سامانه برخط (آنلاین) و مکانیزه است که می‌تواند اطلاعات را دقیقی را به صورت آنلاین بدهد.

وی افزود: این ۴ سامانه به صورت توزین هستند. یعنی زباله‌ها وقتی از محل‌های تولید دریافت می‌شود، به ایستگاه‌های میانی وارد و در این ایستگاه وزن می‌شود و به دلیل آنکه وزن شدن به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد، هیچ دخل و تصرفی در آن انجام نمی‌گیرد و میزان زباله کاملا دقیق است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه کاهش زباله‌ها مربوط به بخش خانگی است، اظهار کرد: بعد از آنکه زباله به آرادکوه می‌رود، میزان زباله عادی یا خانگی کاملا مشخص است و این حجم از زباله که برآورد آن دقیق‌تر شده است، به استثنای زباله بیمارستانی و زباله‌های ویژه و همچنین زباله‌های عمرانی است. اما در خصوص ‌زباله‌های خانگی از آنجا که از طریق این سامانه وزن می‌شود، رقم دقیقی است که نشان می‌دهد حداکثر در حدود ۶ هزار تن زباله در روز ایجاد می‌شود.

  • کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به کاهش توان اقتصادی خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون در شرایط اقتصادی خاصی به سر می‌بریم که به دلیل محدودتر شدن وضعیت معیشت مردم، میزان مصرف شهروندان کاهش یافته و متعاقب آن دورریز و پسماند هم کمتر شده است که یک بخش از کاهش میزان زباله تهرانی‌ها را باید به این دلیل مربوط دانست.

صدراعظم نوری تاکید کرد: در این دوره، شرایط باید به ما کمک کند تا تغییر رفتار داده و الگوهای مصرف را تغییر دهیم.

وی افزود: باید شرایط سخت اقتصادی به ما کمک کند تا از امکاناتی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم. نمی‌گویم کم مصرف کنیم،‌ اما ‌درست و به‌جا مصرف کردن به ما کمک می‌کند منابع درست مدیریت شود و تولید پسماند نیز به میزان قابل قبولی باشد.

صدراعظم نوری گفت: بررسی‌های دقیقی درخصوص کاهش میزان زباله در شهر تهران انجام شد و آمارها نشان داد،‌ مصرف منابع و تولید پسماند نرمال‌تر شده که این جای امیدواری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگسازی از سوی مدیریت شهری در کاهش تولید زباله  تاثیر داشته است یا خیر؟ گفت: فرهنگسازی بی‌تاثیر نبوده، ‌اما نمی‌توان میزان دقیقی برای سهم فرهنگ در کاهش میزان زباله در نظر گرفت.

  • نگاه محیط زیستی مدیران

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به نگاه محیط زیستی مدیران در کاهش تولید زباله اشاره و تاکید کرد: نگاه و رویکرد محیط زیستی به مسایل، نحوه مدیریت را در شهرها متفاوت می‌کند و وقتی مدیران شهری تهران دغدغه محیط زیستی دارند رویکردشان متفاوت شده و به راحتی می‌توانند سیاست‌های اتخاذشده را با نوآوری‌های خود اجرا کنند.

صدراعظم نوری در ادامه تصریح کرد: در تهران روزانه چند هزار تن زباله تولید می‌شود، اگر به این نکته توجه کنیم که این حجم زباله در کجا باید دفن شود، به ضرورت کاهش تولید زباله پی خواهیم برد.

او با اشاره به این که از ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری بخش قابل توجهی به موضوع پسماند اختصاص پیدا می‌کند، گفت: اگر بتوانیم فرایند چرخه پسماند را متحول کنیم، می‌توانیم بودجه صرفه‌جویی‌شده را در جاهای دیگری مثل مترو  و توسعه فضای سبز هزینه کنیم.

کد خبر 469219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha