مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

مادران عضو کتابخانه خاتم الانبیاء شهر فرهنگی رشت به بازخوانی گلستان سعدی دعوت شدند و با حضور کارشناسان ادبیات فارسی و با آرمان انتقال این داشته فرهنگی به نسل نو، گلستان خواندند.

گلستان خواندن مادران گیلانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رالف والدو امرسون شاعر آمریکایی اشعار سعدی ما را به سان هومر و شکسپیر دانسته و گفته است: سعدی‌ به‌ زبان‌ همۀ ‌ملل و اقوام‌ عالم سخن‌ می‌گوید و سخنانش همیشه‌ تازگی‌ دارد و امروز مادران این سرزمین برای خوانش و درک بهتر از فخر سرزمینشان گرد هم آمدند تا با دریافت از سعدی حس فخر این داشته فرهنگی را به فرزندانشان منتقل کنند.

الهه حاجتی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه گیلان، معتقد است: سعدی سهل سخن است و همین نکته در گفتارش موجب شده قرن‌های متمادی پدربزرگان و مادربزرگانمان پندهای خویش را به کلامش بیارایند و بر جان نسل نو بنشانند.

وی بیان کرد: درک غزلیات سعدی به درک بهتر زندگی جان تازه‌ای می‌بخشد و این که این نگاه مثمر در یکی از کتابخانه‌های رشت شکل گرفته موجب خرسندیست چرا که مادران الگو ساز فرزندان هستند و برگزاری چنین برنامه‌هایی منجر خواهد شد نسل جدید به هویت داشته‌های خویش افتخار کند.

حاجتی اظهار داشت: ذات اشعار سعدی به عشق و محبت سرشته‌ شده، همه مطالب را به بهترین وجه ادا می‌کند، اما چون به عشق می‌رسد، شور دیگر در می‌یابد؛ عشق او بازیچۀ هوا و هوس نیست عشق تمامی است که برای مطلوب از وجود می‌گذرد و خود را برای او می‌خواهد.

سپیده صادقی دندانپزشک است و می‌گوید: علاوه بر اینکه گلستان سعدی از کتاب‌های دائم قفسه کتاب در مطب هست تلاش می‌کنم برای فرزند کوچکم سعدی را به زبان کودکانه واگویه کنم.

وی می‌گوید: در عصر هجوم اطلاعات بسر می‌بریم و کودکانمان در محاصره خوب و بد فضای مجازی قرار دارند بایستی هوشیار بود و با تکیه بر داشته‌های خودی فرزندانمان را به هویت غنی خویش آگاه کنیم.

صادقی ادامه می‌دهد: عادت به خواندن دو صفحه گلستان سعدی نه تنها روحبخش است بلکه گسترۀ واژگانمان را روزبه‌روز افزایش می‌دهد و در سخن گفتن نیز یاری بخش خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان می‌گوید: قصد نداریم برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی گیلان را تنها به واسپاری کتاب محدود کنیم بلکه تلاش می‌کنیم برگزاری برنامه‌های فرهنگی و نویی که بر کیفیت زندگی بیافزاید را به بخشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی این اداره تبدیل کنیم.

پریسا کرمی از دغدغه مندان حوزه فرهنگ و خیران، کتابخانه‌سازی و تامین منابع کتابخانه‌های استان را مورد اهتمام ویژه قرار دهند.

وی اظهار داشت: خیران علاقمند به فرهنگ، علاوه بر مسجدسازی و مدرسه‌سازی به کتابخانه‌سازی و تامین منابع برای کتابخانه‌ها نیز همت گمارند؛ کتابخانه‌های استان با وجود دارا بودن یک و نیم میلیون جلد کتاب، با کمبود منابع کتابخانه‌ای روبه‌روست،

کرمی ادامه داد: براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ نهاد کتابخانه‌های عمومی، باید بیش از چهار میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به راه‌اندازی سامانه «samanpl.ir» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و گیلان یادآور شد: اعضای کتابخانه‌های عمومی با عضویت در یکی از کتابخانه‌های عمومی می‌توانند از خدمات کتابخانه‌ای در کلیه کتابخانه‌های عمومی کشور بهره‌مند شوند.

در مجموع ۹۹ باب کتابخانه شامل ۸۲ باب کتابخانه نهادی، ۱۶ باب کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل در گیلان فعال است. کتابخانه‌های عمومی گیلان یک و نیم میلیون جلد کتاب و بیش از ۷۰ هزار نفر عضو دارند.

 امروز در اتفاقی خوشایند مادران اعضای کتابخانه خاتم الانبیا(ص) گرد هم آمدند و سعدی خواندند و بر این نکته اتفاق نظر یافتند که حکایت‌های گلستان سعدی گرچه با توجه به دوران زندگی سعدی نوشته شده و دیدگاه او را به جامعه و افراد پیرامونش نشان می‌دهد ولی می‌توان آن را به تمام دوران و جوامع پس از آن نیز تعمیم داد و چنین گفتند: هرکس با سعدی مأنوس می‌شود ناچار به محبت او می‌گراید.

کد خبر 469176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha