نهنگ‌های قاتل ماده وقتی قدرت باروری خود را از دست می‌دهند، نقشی تازه در روابط خانوادگی به عهده می‌گیرند و از اورکاهای جوان‌تر مراقبت می‌کنند.

نهنگ قاتل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، یافته‌های تازه‌ترین مطالعه دانشمندان روی رفتار ۳۷۸ اورکا یا نهنگ قاتل نشان می‌دهد نهنگ‌های جوان‌تر که همراه مادربزرگ‌های خود زندگی می‌کنند، عمرشان طولانی‌تر است و در زمان کاهش منابع غذایی در آب‌های دریا هم نگران یافتن غذا نیستند. روابط در جمع نهنگ‌های قاتل به گونه‌ای است که ماده‌های سالخورده‌تر مراقب جوان‌تر هستند و غذا و امنیت آنها را تامین می‌کنند.

نهنگ‌های قاتل ماده معمولا در ده‌های سوم یا چهارم عمر خود توان باروری را از دست می‌دهند و پس از آن چند دهه دیگر زندگی و نقشی دیگر در خانواده ایفا می‌کنند. این ویژگی فقط در انسان و پنج پستاندار دیگر وجود دارد که همه آنها از گونه جانوران دریایی هستند. نظریه «اثر مادربزرگ» که بیشتر بین انسان‌ها دیده و شناخته شده بود، به تازگی در میان نهنگ‌های قاتل هم به اثبات رسیده است.

دنیل فرانکس، پژوهشگر ارشد از دانشگاه یورک در این باره می‌گوید: «نهنگ قاتل نخستین نمونه از اثر مادربزرگ در غیرانسان‌ها و پستاندارانی است که دوران یائسگی را تجربه می‌کنند. این اثر البته در فیل‌ها هم دیده می‌شود اما فیل جانوری است که تا پایان عمر می‌تواند زاد و ولد کند. جز انسان و نهنگ قاتل، فقط سه گونه دیگر یائسه می‌شوند: نهنگ خلبان باله‌کوتاه، شبه‌نهنگ تک‌شاخ و نهنگ سفید.»

فرانکس و همکارانش اطلاعات مربوط به ۴۰ سال اخیر دو گروه از نهنگ‌های قاتل را در آب‌های ساحلی ایالت واشنگتن آمریکا و سواحل بریتیش کلمبیا در کانادا مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که اعضای ماده این گروه‌ها پس از رسیدن به مقام مادربزرگی می‌توانند همچنان با قدرت به نقش مادری خود ادامه دهند و از جوان‌ترها مراقبت کنند.

کد خبر 469116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha