لایحه بودجه ۹۹ در حالی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفته که در این لایحه دریافت تسهیلات خارجی برای ساخت قطار شهری، اعطای تسهیلات ارزی به توسعه حمل و نقل درون شهری، اجرای طرح LEZ و ... ردیف‌هایی در نظر گرفته شده است.

مترو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ کشور که از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، در حوزه حمل و نقل عمومی، سهم شهرداری‌ها در حمل ونقل شهری و ... پیش‌بینی‌هایی دارد، به گونه‌ای که در تبصره سوم ماده واحده بودجه سال ۹۹ آمده است که دولت مجاز است در صورت تأمین ۱۵ درصد سهم دستگاه توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذیربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل ۲ میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی جهت ساخت و بهره‌برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. همچنین دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

همچنین در بند ب تبصره ۴ لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ آمده است که به بانک‌های عامل اجازه داده می‌شود در سال ١٣٩٩ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی - ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری بدون انتقال مالکیت با معرفی سازمان‌های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذیربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن، اقدام کنند.

همچنین در بند د تبصره ۵ آمده است که شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور، اوراق مالی اسلامی ریالی تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند؛ بگونه‌ای که حداقل پنجاه درصد از سقف اوراق موضوع این بند، به طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق پیدا می‌کند و تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه درصد دولت و پنجاه درصد شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه درصد سهم دولت بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است. اوراق فروش نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به طلبکاران آن طرح است.

همچنین در لایحه پیشنهادی بودجه آمده است که عوارض ارزش افزوده بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در شهرستان تهران به نسبت ۸۸ درصد در نقطه شهری شهر تهران و ۱۲ درصد در نقاط روستایی و عشایری توزیع می‌شود.

در لایحه بودجه آمده است که عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف مدت یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

همچنین در تبصره ۱۴بودجه آمده است در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای  قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها (منابع) به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است.

بررسی لایحه بودجه نشان داد که مبلغ  ۴۴۰ میلیارد تومان برای  یارانه و کمک زیان حمل و نقل عمومی  ریلی، قطارشهری و ...در نظر گرفته شده است و همچنین در جدول برآورد اعتبارات برای اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا LEZ  جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از محل ۱۰ %ارزش گمرکی (۶۰ %سازمان شهرداریها و ۴۰ %سازمان راهداری)، ۲۰۰ هزار میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

همچنین در قسمت درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی مالی نیز آمده است که هفت صدم درصد از ۳ درصد تعرفه مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی وعشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزشی به ویژه در حوزه معلولین و جانبازان اختصاص پیدا می‌کند و این در حالی است که ۱۰۰ هزار میلیون ریال نیز منابع حاصل از فروش پادگان‌ها به شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است.

در قسمت اعتبارات هزینه‌ای (جاری) نیز دستگاه‌های مجری برای شهرداری تهران ۱۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش اعتبار طرحهای تملک سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی مطالعه و احداث قطار شهری اتصال شهر اسلامشهر به متروی تهران برای شهرداری اسلامشهر تکلیف شده است و این در حالی است که در بخش عمران شهری نیز احداث قطار حومه‌ای کلانشهر تهران به شهر جدید پرند نیز بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.

کد خبر 469108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =