مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: اجرای طرح‌های آماده و کارشناسی شده جنگل‌کاری این استان نیازمند اعتبار کافی است.

جنگل کاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین شاملی روز سه‌شنبه ۱۹ آذرماه اظهارداشت: افزون بر ۲۵ هزار هکتار طرح آماده جنگل‌کاری در استان اصفهان وجود دارد و مشکلی از حیث نیروی انسانی و تجهیزات و وسایل برای اجرای نیست اما برای آغاز عملیات اجرایی و تکمیل باید اعتبار لازم برای آن تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد: تامین آب مورد نیاز برای آبیاری گیاهان کاشته شده با توجه به واقع شدن در منطقه خشک چالشی دیگر در اصفهان است و بر همین اساس کشت دیم و کاشت گیاهان مقاوم برابر بی آبی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به نقش مردم و سازمان‌های غیردولتی مردمی برای گسترش عرصه‌های طبیعی و حفاظت از منابع طبیعی افزود: هر اندازه خود شهروندان در این امر همکاری داشته باشند ارزش این دارایی‌های الهی را بیشتر درک کرده و برای حفظ آن خواهند کوشید.

شاملی به آغاز طرح بسیج همگانی جنگل‌کاری در استان همزمان با کشور اشاره و تصریح کرد: در قالب این طرح ۱۴۵ میلیون نهال در کل استان‌ها کاشته می‌شود که ۱۲۵ هزار اصله نهال و بذر آن به استان اصفهان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: برای این طرح در اصفهان افزون بر ۹۵ میلیارد ریال هزینه شد و حدود پنج هزار هکتار از اراضی منطقه شهرستان برخوار اصفهان را پوشش خواهد داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: گز شاهی، بادام اسکوپاریا، تاغ و قره داغ از انواع گیاهانی است که در طرح مذکور کشت می‌شود و برای جلوگیری از فرسایش خاک، انتشار ریزگردها، جذب کربن و تولید اکسیژن از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته شاملی بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از اعضای انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد و جمعیت کنگره ۶۰ (رهایافتگان از اعتیاد) برای اجرای طرح جنگل‌کاری مشارکت کردند.

استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

این استان سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و ۳۰۰ هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.

در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و ۴۳۰ هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال استان وجود دارد.

کد خبر 469019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha