سفینه باربری دراگون شرکت اسپیس‌ایکس محموله‌های خود از جمله «موش‌های قدرتمند» با عضلات قوی، کرم‌های آفت‌کش و یک روبات هوشمند تشخیص‌دهنده عواطف را به ایسگاه فضایی بین‌المللی تحویل داد.

Dragon

به گزارش همشهری آنلاین یه نقل از آسوشیتدپرس لوکا پارمیتاتو، فرمانده ایتالیایی ایستگاه فضایی بین‌المللی با استفاده از یک بازوی روباتی بزرگ سفینه دراگون را سه روز پس از پرتابش از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا به چنگ آورد و این دو سفینه فضایی روز یکشنبه ۱۷ آذر در فاصله ۴۲۰ کیلومتری بالای سطح کره زمین بر فراز اقیانوس آرام جنوبی به هم پیوستند.

این سومین دیدار سفینه بازیافت‌شده دراگون از ایستگاه فضایی است. کنترل‌کننده‌های پرواز به سرعت سفینه را روی ایستگاه مداری قرار دادند تا با باز کردن هوابند بتوانند تخلیه محموله آن را شروع کنند.

دراگون حاوی حدو ۳ تن تجهیزات و ملزومات از جمله ۴۰ موش برای انجام یک آزمایش درباهر عضلات و استخوان‌ها در فضا است. هشت تا از این موش‌ها طوری مهندسی ژنتیکی شده‌اند که دو برابر حد طبیعی توده عضلانی داشته باشند و بنابراین به آنها «موش‌های قدرتمند» می‌گویند. دراگون همچنین ۱۲۰۰۰۰ کرم نخی یا نماتود از نوع مفید آن را به ایستگاه آورد تا برای یک بررسی کشاورزی با هدف کنترل آفات استفاده شوند.

بالاخره دراگون یک سر روباتی بزرگ و گرد دارای هوش مصنوعی را با خود به ایستگاه آورد که توانایی حس عواطف فضانوردان را دارد. این روبات که «سیمون» (Cimon) نام دارد، گونه بهبودیافته‌ای از روباتی است که سال گذشته به ایستگاه فرستاده شد و به عنوان دستیار فضانوردان آزمایش شد.

ناسا همچنین تعداد هدایای کریسمس نیز برای شش نفری که در ایستگاه فضایی حضور دارند فرستاده است.

این نوزدهمین تحویل بار بوسیله شرکت اسپیس‌ایکس به این ایستگاه مداری برای ناسا در طول هفت سال گذشته است.

این فضانوردان روز دوشنبه نیز محموله دیگری را دریافت خواهند کرد که با سفینه سایوز روسیه که روز جمعه از قزافستان پرتاب شد، می‌آید.

کد خبر 469004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha