پوشش اجباری بیمه سلامت برای ایرانیان بدون بیمه درمانی در حالی در انتظار اجرای آزمون ارزیابی وسع از طرف وزارت رفاه است که بنابر اعلام مسئولان حدود ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی هنوز هیچ پوشش بیمه درمانی ندارند.

بیمه سلامت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ۱۳ آبان امسال برنامه پوشش اجباری بیمه سلامت با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری با هدف پوشش بیمه‌ای ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی کلید خورد و مقرر شد به منظور تعیین سهم افراد متقاضی در پرداخت حق بیمه، آزمون ارزیابی وسع آنها از سوی وزارت رفاه انجام و نتیجه ظرف مدت یک ماه به بیمه سلامت اعلام و به این ترتیب مشخص شود که چه کسانی استحقاق برخورداری از یارانه دولت را در بخش بیمه سلامت دارند.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه، افرادی که در دهک‌های درآمدی یک، ۲ و ۳ قرار می‌گیرند، حق بیمه‌شان به طور صد درصدی توسط دولت پرداخت خواهد شد. دهک درآمدی ۴ نیز ۵۰ درصد حق‌ بیمه‌شان را دولت پرداخت می‌کند. اما افرادی که حقوقشان بالاتر از حداقل حقوق مصوب است، صد درصد سرانه حق بیمه خود را خودشان پرداخت ‌خواهند کرد.

مسلم آن است که در این برنامه ملی، پوشش اجباری بیمه سلامت و ارزیابی وسع کاملا به یکدیگر وابسته هستند و در واقع اجرای یکی به اجرای دیگری بستگی دارد. در یک کلام، بر اساس آیین‌نامه دولت، وزارت رفاه مکلف است ارزیابی وسع را برای تعیین دهک‌های درآمدی انجام دهد تا سازمان بیمه سلامت بتواند افراد فاقد بیمه‌ درمانی را تحت پوشش قرار دهد.

ارزیابی وسع همچنین برنامه‌ای بود که باید در آغاز طرح تحول سلامت و اقدامات انجام شده برای پوشش بیمه‌ای ۱۱ میلیون ایرانی فاقد بیمه درمانی صورت می‌گرفت اما اجرایی نشد و در نهایت نیز بیمه رایگان ۱۱ میلیون نفر بدون لحاظ بودجه مشخص، به ایجاد بدهی‌های سنگین برای سازمان بیمه سلامت منجر شد. در مجموع، ظاهرا یا هنوز فرمول مشخصی برای تعیین دهک‌های درآمدی به منظور اجرای بیمه اجباری سلامت نهایی نشده یا حداقل اطلاع‌رسانی شفافی در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه صورت نگرفته است.

در هر حال، بنا به اذعان مسئولان سازمان بیمه سلامت، عدم اجرای ارزیابی وسع در سال‌های آغاز طرح تحول سلامت و بیمه همگانی سلامت باعث شد بسیاری از افرادی که توانایی مالی داشتند هم با برخورداری از بیمه سلامت چشم به دست دولت برای استفاده از یارانه بیمه رایگان داشته باشند و نتیجه این شد که در همان ابتدا چیزی حدود ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند. این در شرایطی بود که ماجرای همپوشانی بیمه‌ای با سایر سازمان‌های بیمه‌گر نیز اتفاق افتاد و کلاف سردرگمی شکل گرفت که در انتظار رفع همپوشانی بیمه‌ای و هدفمند کردن بیمه رایگان برای محرومان واقعی ماند. بر همین اساس نیز هیات دولت در مصوبه ۲۷ مرداد ۹۸ خود در زمینه پوشش اجباری بیمه سلامت، این موارد را مورد توجه قرار داد و هدفمندی یارانه دولتی به سمت اقشار کم‌درآمد را در دستور کار قرار داد.

حالا پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز رسمی این طرح که با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهوری انجام شد، بیمه سلامت از عدم اجرای تعهدات وزارت رفاه خبر می‌دهد.

  • فهرست‌های وزارت رفاه متناقض است 

محمد هاشمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت در این خصوص گفت: بیمه سلامت برای اجرای آیین‌نامه دولت آمادگی کامل دارد و چه قبل از اجرای رسمی این طرح و چه در یک ماه اخیر، بارها در این زمینه اطلاع‌رسانی شده است. تعدادی از افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، در سایت سازمان بیمه سلامت و دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام کرده‌اند و این اسامی برای استعلام به وزارت رفاه ارسال شده است.

هاشمی ادامه داد: این در حالی است که فهرست‌های اعلام‌شده از طرف وزارت رفاه متناقض است و از طرفی دهک‌های درآمدی اول تا چهارم به سازمان بیمه سلامت اعلام نشده‌اند. مهم‌ترین بخش موضوع همین است که این دهک‌ها به شکل شفاف اعلام شوند، زیرا این گروه‌ها باید از یارانه دولت برای بیمه رایگان بهره‌مند شوند.

  • اگر وزارت رفاه اعلام نظر نکند، فرد رایگان بیمه نمی‌شود 

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در نشست خبری ۶ آبان خود درباره انجام ارزیابی وسع گفت: بر اساس آیین‌نامه، وزارت رفاه باید بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در پایگاه اطلاعات ایرانیان، ظرف یک ماه ارزیابی وسع را انجام دهد و به بیمه سلامت اعلام کند. تنها پوشش بیمه اجباری سلامت بر عهده سازمان بیمه سلامت است. 

موهبتی افزود: اگر کسی می‌خواهد از یارانه دولت استفاده کند باید فرم مربوطه را پر و برای وزارت رفاه ارسال کند. اگر وزارت رفاه دهک فرد را یک تا ۳ اعلام کند، همه حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود. اگر وزارت رفاه ظرف یک ماه اعلام نظر نکند، فرد رایگان بیمه نمی‌شود. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامتسازمان بیمه سلامت فقط می‌تواند کسی را رایگان بیمه کند که وزارت رفاه به صورت رسمی اعلام کند در دهک‌های یک تا ۳ قرار دارد. همچنین، اگر بر اساس اعلام وزارت رفاه فردی در دهک درآمدی ۴ قرار داشته باشد، ۵۰ درصد حق بیمه وی نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

کد خبر 468946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha