چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سطح آب دریاچه ارومیه در زمان حاضر نسبت به سال قبل در همین زمان ‪ ۲۷‬سانتی‌متر پایین‌تر رفته است. پیش‌بینی می‌شود تا 8 سال آینده اثری از این دریاچه باقی نماند.

کیومرث کلانتری، مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه استان گفت: براثر این کاهش، سطح شوره‌زارهای سواحل دریاچه به شدت در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: ورودی آب دریاچه ارومیه نیز در همین مدت ‪ ۱/۵‬میلیارد مترمکعب نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

کلانتری یادآور شد: به منظور تامین بخشی از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه امسال افزون بر ‪ ۸۰۰‬میلیون مترمکعب ازآب دریاچه پشت سدهای استان به سوی دریاچه رها شدند با اینحال تاثیر چندانی در افزایش سطح آب نداشته است.

وی تاکید کرد: برای رسیدن ارتفاع آب به حد قابل قبول حداقل ‪ ۵/۶‬میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز است، که تامین آن جز با همراهی طبیعت امکان پذیر نیست.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی در سال 85 از [کاهش 40 سانتیمتری آب دریاچه ارومیه] خبر داده بود.

به گزارش ایرنا، مدیر کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از کاهش بارندگی در سال جاری خبر داد و گفت: متوسط بارندگی‌های امسال نسبت به سال قبل ‪۱۳‬ درصد کاهش نشان می‌دهد.

فرخ مطلبی، میزان بارندگی‌های امسال را ‪ ۳۷۴/۹‬میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به متوسط طولانی مدت که حدود ‪ ۴۲۰‬تا ‪ ۴۵۰‬میلی متر است، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

وی میزان بارندگی‌های سال زراعی جاری را ‪ ۱۶۴/۹‬میلی متر عنوان کرد و اظهارداشت: این میزان نیز نسبت به سال زراعی قبل از ‪ ۳۴‬درصد کاهش برخوردار است.

مطلبی، پراکنش بارندگی‌های امسال را نیز نامناسب خواند و گفت: امسال در شمال استان ‪ ۱۷‬درصد، در مرکز استان ‪ ۲۸‬درصد و در جنوب ‪ ۳۶‬درصد نسبت به سال قبل بارندگی کم شده است.

وی افزود: امسال همراه با کاهش بارندگی شاهد، کاهش دمای متوسط استان نیز بودیم، بطوریکه امسال متوسط دما ‪ ۳۰‬درجه سانتی گراد نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال، لزوم بهره برداری اصولی از آب پشت سدها و منابع زیر زمینی آب مورد بحث و بررسی اعضای ستاد حوادث غیر مترقبه استان قرار گرفت.

همچنین با توجه به روند روبه کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه بر لزوم اجرای اقداماتی در سطح ملی و جهانی برای نجات دریاچه ارومیه، به عنوان بزرگترین پهنه آبی ایران و مهمترین زیستگاه بیوسفری جهان تاکید شد.

کد خبر 46881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز