مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: اطلاعات حاصل از فاز اول جمع‌آوری کودکان کار از سطح تهران نشان می‌دهد از ۳۸۱ کودک جمع‌آوری‌شده، فقط ۱۴ درصد ایرانی بوده‌ و بقیه اتباع خارجی هستند.

کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، فرزانه مروستی به وقفه چندماهه در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار (کودکان خیابانی) اشاره کرد و گفت: این وقفه به معنای این نیست که کار متوقف شده است. بلکه نواقصی در کار وجود داشت که تلاش کردیم آنها را برطرف کنیم.

او اظهار کرد: به دلیل مشکلات مخابراتی، نمی‌توانستیم اطلاعات کودکان خیابانی را به سامانه مرکزی در وزارت کشور متصل کنیم که خوشبختانه با همکاری شرکت ارتباطات، زیرساخت‌ها فراهم شد و شهرداری هم در این زمینه کمک کرد تا مراکز نگهداری و مجتمع به سامانه جامع اطلاعات آسیب‌دیدگان اجتماعی وزارت کشور متصل شود.

مروستی به فاز دوم اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابانی هم اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات در فاز دوم، شناسایی باندهایی است که این کودکان را سر چهارراه‌ها به کار می‌گیرند و شب‌ها آنها را جمع‌ می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: در این فاز از نیروی انتظامی خواسته‌ایم شناسایی و برخورد با این باندها را در دستور کار قرار دهد و زمینه شناسایی آنها را فراهم کند و در این زمینه همکاری لازم را با بهزیستی داشته باشد.

وی افزود: در حال رایزنی لازم با نیروی انتظامی هستیم و فاز دوم طی ۲ روز آینده شروع می‌شود.

مروستی گفت: در خصوص کودکان اتباع، اداره کل اتباع وزارت کشور رایزنی‌های خوبی با سفارت افغانستان انجام داده و صحبت‌هایی با سفیر افغانستان در این زمینه شده است. در حال حاضر هم بررسی وضعیت و بازدید از منازل بچه‌هایی که در فاز اول جذب و شناسایی شدند، انجام می‌شود و خدمات به ۳۸۱ کودکی که برایشان پرونده تشکیل شده است، ارائه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اظهار کرد: البته یک سری کودک تبعه تنها هستند و خانواده‌ای ندارند و در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند. این کودکان اتباعی هستند که متاسفانه طی دو سه سال اخیر به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و سرپرستی که مدارک شناسایی آن دال بر اثبات نسب فرد با کودک باشد، وجود نداشته و بهزیستی طبق قوانین از تحویل این کودکان جلوگیری می‌کند.

این مسئول افزود: تعدادی از این کودکان هم مدارک هویتی به همراه ندارند و باید حتما یک تصمیم حقوقی در خصوص این کودکان گرفته شود تا به خانواده‌هایشان برگردانده شوند.

کد خبر 468788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha