محققان دانشگاه اکشتر انگلیس دریافتند نصب چراغ روی تورهای ماهیگیری، احتمال به دام افتادن لاک‌پشت‌ها و دلفین‌ها را کاهش می‌دهد.

دلفين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرنخ‌های حسی مانند لامپ‌های LED یک شیوه هشداردهی در رابطه با وجود تور ماهیگیری برای گونه‌های مختلف آبزیان است. به همین علت محققان روی قسمت شناور ۸۶۴ تور ماهیگیری لامپ‌های LED را در فواصل ۱۰ متری نصب کرده و تلفات جانبی این تورها را با تورهایی که فاقد لامپ‌های LED بودند، مقایسه کردند.

بر اساس این تحقیقات مشخص شد که نصب لامپ‌های LED روی تورهای ماهیگیری شناور، احتمال به دام افتادن لاکپشت‌های دریایی را به میزان ۷۰ درصد و احتمال به دام افتادن پستانداران دریایی مانند دلفین‌ها و خوک دریایی را به میزان ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

این تحقیقات، نتایج تحقیقات پیشین را تایید می‌کند که بر اساس آن استفاده از لامپ‌های LED روی تورهای ماهیگیری موجب کاهش ۸۵ درصدی احتمال به دام افتادن مرغان دریایی می‌شود.

تورهای شناور که ممکن است در محلی ثابت شده یا با جریان آب حرکت کنند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که موجب گیر کردن آبشش ماهی‌ها می‌شوند و در بسیاری از کشورها یکی از مهمترین ابزارهای ماهیگیری در مقیاس کوچک محسوب می‌شوند.

این شیوه ماهیگیری معمولا موجب صید اتفاقی بسیاری از گونه‌های در معرض خطر از جمله لاک‌پشت‌های دریایی، دلفین‌ها و مرغ‌های دریایی می‌شوند. این امر منجر به کاهش جمعیت این گونه‌ها می‌شود، اما تا کنون راهکار مناسبی برای کاهش تلفات جانبی این شیوه ماهیگیری ارائه نشده است.

کد خبر 468742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha