مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

شهرستان نهاوند با جمعیت حدود ۲۰۰هزار نفری و وسعت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر دارای ۱۶۹ روستا ست که نیمی از جمعیت نهاوند را شامل می‌شود. در شهرستان نهاوند ۱۴۱ روستا دارای دهیاری است که ۱۲ دهیاری تمام وقت و ۱۲۹ دهیاری به صورت پاره‌وقت اداره می‌شوند.  

دهیاری

به گزارش همشهری آنلاین، معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در حاشیه نشست مشورتی دهیاران شهرستان نهاوند به خبرنگار همشهری گفت: اعتبارات امسال دهیاری‌ها با ۷۰ درصد افزایش به ۵ هزار میلیارد تومان رسید که نقش مهمی درتوسعه و عمران مناطق روستایی دارد.  

سعید رضا جندقیان اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که روستاها از آن رنج می‌برد مهاجرت جوانان و کاهش ظرفیت اقتصادی است که با معیشت روستا ارتباط مستقیم دارد.

وی بیان کرد: برای این‌که بتوانیم روستاها را به مناطق مولد تبدیل کنیم تلاش کردیم تا اقداماتی را انجام دهیم تا شوراها بتوانند اهرم مشورتی در کناردهیاران باشد و اقدام بعدی در حوزه مالی و تسهیلاتی است که با یکی از بانک‌های عامل در روستا تفاهم نامه‌ای منعقد کرده‌ایم و از ذخیره و رسوب اعتبارات دهیاری‌ها تسهیلاتی را در به کارآفرینان پرداخت می‌کنیم.

جندقیان یادآورشد: در هر روستا که طرحی برای اجرا ارائه شود به متقاضیان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون هیچ ضمانتی تسهیلات ۸ درصدی با یکسال تنفس پرداخت می‌کنیم تا معیشت و اشتغال روستایی رونق بگیرد.  

  • ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را دهیاران مدیریت می‌کنند

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی و کمک‌های دولتی و حمایتی بتوانیم جمعیت روستایی را بازگردانیم و جمعیت این مناطق را بالا ببریم و جایگاه دهیاری‌ها و سطح بهره وری مردم روستا را افزایش دهیم. جندقیان گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۲۰۰ روستا داریم که ۳۷ هزار و ۱۰۰ روستا دارای دهیاری است و ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را دهیاران مدیریت می‌کنند.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برگشت خورد و ما رو تحت الشعاع قرار داد. جندقیان اظهارداشت: اعتبارات دهیاری‌ها در سال جاری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.  

  • بررسی آیین نامه استخدامی دهیاران در دولت و مجلس

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه بیان کرد: مجموعه هماهنگ و یکدست مدیران ارشد شهرستان نهاوند، استان همدان که در جهت توسعه شهرستان نهاوند حرکت می‌کنند باعث شده ما توان بیشتری به کار بگیریم.

وی بابیان این‌که آیین نامه استخدامی دهیاران در دولت و مجلس در حال بررسی و نهایی شدن است به فعالیت ۷ هزار دهیار تمام وقت در کشور اشاره کرد و گفت: ۵۲ هزار میلیارد تومان برای بیمه و ترمیم حقوق دهیاران تا پایان سال در نظر گرفته شده است.  

  • ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری

جندقیان با تاکید بر این‌که متاسفانه نیروهای کارشناس در بدنه دولت بسیار ضعیف هستند، گفت: نظام شغلی تغییر نخواهد کرد مگر امنیت شغلی را بر اساس توامندی‌های افراد تغییر دهیم.

وی با بیان این‌که از ۱۰۰ درصد دهیاران ۶۹ تا ۷۲ درصد آنها در ابتدای دوره پنجم در دهیاری‌ها ماندگار شدند و ۴ تا ۶ درصد نیز از روستایی به روستای دیگر منتقل شدند، گفت: برای رسیدن به توسعه در روستاها نیازمند تغییر رویکردها در سطوح کلان ملی، منطقه‌ای و خرد هستیم. ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها از اولویت‌های اصلی بنده است که این مهم در مناطقی از کشورمحقق شده و خوشبختانه به در آمدزایی پایدار رسیده است.  

  • تعلیم ۶۰۰ سرباز وظیفه با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برای بکارگیری در دهیاری‌ها

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه افزود: در کشور ۱۷۶ ماشین حمل زباله سبک، نیمه سنگین و سنگین خریداری شده که با توجه به نیازسنجی استان‌ها، تحویل می‌شوند و از طریق ماده ۵۸ هم به روستاها کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند، گفت: در کشور یک هزار محل دفن زبال داریم‌ که باید به صورت منطقه‌ای به یک‌پنجم‌ برسد.  

جندقیان از تعلیم ۶۰۰ سرباز وظیفه با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح برای بکارگیری در دهیاری‌ها خبر داد، و گفت: برای استان همدان یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و ۲ دستگاه ماشین پسماند حمل زباله در نظر گرفته شده که یک دستگاه مربوط به روستای کوهانی از توابع بخش مرکزی نهاوند است.  

کد خبر 468649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha