یک دکترای تاریخ گفت: در قرن اخیر، خراسان جنوبی میزبان عالمان برجسته‌ای بوده که هنوز نام آن­ها بر تارک جهان هستی می‌درخشد و باید برای شناساندن آنان اقدامات و فعالیت‌های بیشتری با همکاری تمام نهادها انجام شود.

مشاهیر برجسته‌ی خراسان جنوبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اکرم ناصری اظهار کرد: استان خراسان جنوبی، به لحاظ فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که این امر مرهون وجود شخصیت­‌های بارز سیاسی، مذهبی، فرهنگی و ادبی این خطه است.

وی افزود: در قرن اخیر، خراسان جنوبی میزبان عالمان برجسته‌­ای بوده که هنوز نام آن­ها بر تارک جهان هستی می­‌درخشد؛ از جمله این مشاهیر و مفاخر علمی می­‌توان به مرحوم آیت‌الله حسن تهامی، حاج شیخ جواد عارفی، آیت‌الله محمدحسین ضیاءآیتی، علامه سیدغلامرضا سعیدی، اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: خراسان جنوبی، مهد اندیشمندان و بزرگان برجسته‌­ای در همه زمینه‌­های علمی، فرهنگی و مذهبی است؛ بنابراین یکی از رسالت­‌های مهم صدا و سیمای استان نیز معرفی این شخصیت­‌های بارز به نسل جوان برای فرهنگ­‌سازی و الگوپذیری جامعه است.

ناصری ادامه داد: لازم است رسانه ملی استان در جهت تولید فیلم‌های مستند داستانی و تاریخی از زندگی مشاهیر و مفاخر و تهیه فیلم‌های کوتاه و انیمیشن‌های جذاب برای مقاطع سنی مختلف درباره زندگی و خدمات آنان تلاش کند.

وی تصریح کرد: در این راستا انجام پژوهش‌هایی دقیق جهت تهیه انواع برنامه­‌های رادیویی و تلویزیونی، ایجاد انگیزه و تقویت حس تلاش در جوانان و شناساندن مشاهیر استان در داخل و خارج از کشور، از ضروریات است.

ناصری افزود: تهیه و انتشار زندگینامه مشاهیر و مفاخر استان که در اعتلای فرهنگ و تمدن منشاء اثر بوده‌اند و احیای آثار آنان و برگزاری مجامع تحقیقی و برپائی مراسم بزرگداشت و کمک به ساختن بناهای یادبود و امثال آن و مشارکت مؤثر در سمینارها، مجامع و نمایشگاه‌های فرهنگی مهم در استان از راهکارهای مؤثر برای معرفی و شناخت مشاهیر و مفاخر استان است.

این دکترای تاریخ ادامه داد: تجلیل، تشویق و حمایت از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و علمی ارزنده و همکاری در امر انتخاب کتاب‌های برگزیده سال، مبادله اطلاعات و همکاری با مؤسسات فرهنگی و کتابخانه‌های داخل و خارج کشور در زمینه تهیه و تکمیل فهرست مجموعه ‌های نفیس فرهنگی، هنری، کتاب‌ها و نسخ خطی و تلاش در نشر آن‌ها و تدوین تقویم فرهنگی_گردشگری استان نیز می‌تواند در بزرگداشت یاد چهره‌های ماندگار تاثیرگذار باشد.

ناصری اظهار کرد: تهیه تندیس‌هایی هنرمندانه از شاخص‌ترین مشاهیر و مفاخر محلی، ملی و بین المللی استان، برپایی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و پژوهشی متعدد به‌ویژه در فضای مجازی و اقدام به معرفی و شناسایی مشاهیر و مفاخر خراسان جنوبی، نامگذاری خیابان‌ها به نام مشاهیر و نصب تندیس‌های هنرمندانه از آنان و معرفی مشاهیر و مفاخر استان در ستون‌های ویژه ای از روزنامه‌های استان از دیگر راهکارهاست.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: نصب  تابلوهایی حاوی تصاویر، زندگینامه کوتاه و خدمات مشاهیر گوناگون در معابر پر رفت و آمد شهرها و مناطق مختلف کشور از دیگر راه‌ها برای معرفی مفاخر است.

ناصری خاطرنشان کرد: اطلاعات نوشتاری درباره مشاهیر ضرورتاً باید کوتاه و عاری از درازنویسی‌های وقت‌گیر بوده و ادبیات نگارش اثر بسیار روان باشد و حس خودباوری، وطن‌پرستی، تلاش و پشتکار، درستکاری، صداقت و امید به ‌آینده را در مخاطبان به ‌ویژه جوانان تقویت کند تا این افراد به آن جذب شوند.

کد خبر 468529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha