به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، امین افقی با بیان اینکه توسعه رویکرد صادرات، محور مجتمع بندری کاسپین استان گیلان از طریق ارائه مشوقها و بستههای حمایتی متنوع به عنوان یک راهبرد توسط سازمان در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با بارگیری تعداد شش کشتی، بالغ بر ۴۵۰ TEU کانتینر انواع مصالح ساختمانی، مواد غذایی، فرش، خشکبار، مواد پتروشیمی و ظروف از این مجتمع بندری به کشور چین صادر شده است.
معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه راهاندازی کریدور چین– قزاقستان –ایران با محوریت این منطقه، زمینه کاهش هزینه و مدت زمان ترانزیت کالا در مقایسه با مسیر تجاری موجود میان ایران و چین را فراهم کرد، افزود: توسعه ترانزیت کالا و کسب درآمدهای ارزی ناشی از آن برای منطقه، کشور و افزایش ظرفیتهای صادراتی و حمایت از تولید کالای ایرانی از مهمترین دلایل ایجاد کریدورهای جدید ترانزیتی از سوی سازمان منطقه آزاد بوده، موضوعی که با تکمیل حلقههای زیرساختی ترانزیتی ریلی و لجستیکی و انعقاد توافقنامههای تجاری با کشورهای منطقه و همراهی نهادهای همکار دولتی، زمینه افزایش ترانزیت کالا از مسیر این منطقه فراهم خواهد کرد.
عضو موظف هیات مدیره سازمان با اشاره به اینکه با بهره گیری از مشوقها، مزیتهای رقابتی و معافیتهای قانونی ارائه شده از سوی سازمان به فعالین اقتصادی، مجتمع بندری کاسپین را به یکی از مبادی اصلی تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تبدیل شده، افزود: تاکنون با ورود ۳۲ کشتی، بالغ بر ۲۵۰۰ TEU کانتینر کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور را از مسیر این کریدور تجاری از کشور چین در مجتمع بندری کاسپین تخلیه شده است.
افقی با بیان اینکه آبخور بالا، پسکرانه مناسب و احداث انبارهای مسقف و رو باز، مخازن و سیلوهای متنوع از ظرفیتها و مزیتهای این بندر میباشد، اضافه کرد: تاکنون ۹۲ کشتی در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که با اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری تا پایان سال آتی، زمینه اتصال بزرگترین بندر ایران در دریای خزر به بنادر بزرگ کشورمان در جنوب فراهم شده و منطقه آزاد انزلی با محوریت مجتمع بندری خود به محل تلاقی کریدور چین – قزاقستان - ایران با کریدور نستراک(شمال- جنوب) تبدیل میشود.
نظر شما