شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گفت: همزمانی توافق برای کاهش بیشتر عرضه جهانی نفت با عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو عمدی نبوده است.

اوپک 833

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند در نشست رسمی روز جمعه ۱۵ آذرماه در وین با افزودن ۵۰۰ هزار بشکه در روز دیگر به کاهش تولید تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند و به این ترتیب تصمیم گرفتند سیاست محدودیت عرضه خود را تشدید کنند.

پس از اعلام این تصمیم شاهزاده عبدالعزیز به سی ان بی سی گفت: این دو رویداد به یکدیگر ارتباطی ندارند و ارزش آرامکوی سعودی با تحولی در اینجا یا آنجا در عرضه نفت نمی‌تواند برآورد شود و فهرست سرمایه‌گذاران موسسه‌ای برای آرامکو نشان می‌دهد که این نهادها تمایل دارند از آرامکو برای بلندمدت حمایت کنند.

بازار بورس عربستان سعودی (تداول) اعلام کرده که معامله سهام شرکت نفتی آرامکوی سعودی از ۱۱ دسامبر آغاز خواهد شد.

آرامکوی سعودی عرضه اولیه عمومی سهام را ۳۲ ریال سعودی (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قیمت گذاشته و ۲۵.۶ میلیارد دلار از عرضه اولیه خود کسب خواهد کرد و رکورد ۲۵ میلیارد دلار عرضه اولیه سهام شرکت چینی علی بابا در سال ۲۰۱۴ را می‌شکند. عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو با هدف تامین منابع مالی لازم برای متنوع کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی صورت می‌گیرد.

تداول در وب سایت خود اعلام کرد سهام آرامکو با استفاده از نماد ۲۲۲۲ معامله خواهد شد و سقف نوسان روزانه مثبت یا منفی ۱۰ درصد خواهد داشت. همچنین در نخستین روز آغاز معاملات سهام آرامکو، درخواست خرید سهام این شرکت به مدت ۳۰ دقیقه تمدید خواهد شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: بر این باور است کسانی که تصمیم گرفتند در عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو شرکت نکنند به زودی از پشیمانی انگشت خود را خواهند گزید!

قیمتهای نفت روز جمعه مدت کوتاهی پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز، صعود کردند.

عربستان سعودی کاهش داوطلبانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را انجام خواهد داد که به معنای کاهش تولید ۲.۱ میلیون بشکه در روز از سوی گروه اوپک پلاس است.

این توافق روز پنج‌شنبه حاصل شده بود اما به موافقت تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص روسیه نیاز داشت.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، اوپک پلاس از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ توافق محدودیت عرضه ۱.۲ میلیون بشکه در روز را با هدف تقویت قیمتهای نفت و جلوگیری از اشباع عرضه به اجرا گذاشته شده است که تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا می‌شود و جایگزین توافقی شده که در ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شده بود.

کد خبر 468267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha