مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

سالانه ۳۶ میلیون تن خاک در استان مرکزی دچار فرسایش می‌شود.

خاک

به گزارش همشهری‌انلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک،  معاون آبخیزداری استان مرکزی به مناسبت ۵ دسامبر روز جهانی خاک که شعار فرسایش خاک برای سال ۲۰۱۹ تعیین شده گفت: فرسایش خاک به معنای جابه‌جایی ذرات خاک از محل اصلی و انتقال آن به واسطه آب و باد به پایین دست است که باعث کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود.

عظیمی عواملی چون کاهش پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی، سیلاب و بارندگی رگباری را از جمله عوامل بروز فرسایش خاک دانست و افزود: میانگین سالانه فرسایش خاک در کشور برابر با ۷.۵ تن در هر هکتار است که این میانگین در استان مرکزی به ۱۲.۵ تن در هر هکتار می‌رسد در حالی که نرم مجاز و استاندارد فرسایش خاک در هر هکتار برابر با ۲ تا ۳ تن است.

او با بیان این‌که تولید هر سانتیمتر خاک زراعی چیزی در حدود ۲۰۰ سال زمان می‌برد گفت: با توجه به وضعیت خاک سازی، متاسفانه فرسایش خاک در استان مرکزی رقم بالایی دارد که باید به کمک عملیات کنترل فرسایش، این شرایط مدیریت شود.

معاون آبخیزداری استان مرکزی افزود: فرسایش سالانه استان مرکزی با توجه به مساحت را ۳۶ میلیون تن بیان کرد که باید به سالانه ۱۵ میلیون تن فرسایش برسیم

عظیمی گفت: متاسفانه به دلیل فقر پوشش گیاهی در برخی مناطق استان، چرای بی‌رویه دام، شخم زدن در جهت شیب زمین، تبدیل مراتع به دیم‌زارهای کم بازده و ساخت‌وسازهای غیر اصولی در حاشیه رودخانه‌ها، فرسایش در استان بسیار بالاست و بیشترین میزان نیز در شهرستان‌هایی همچون شازند، ساوه و زرندیه مشاهده می‌شود.

او اجرای عملیات‌های آبخیزداری و کنترل روان‌آب‌ها را یکی از ابزارهای کمک‌کننده به کنترل فرسایش خاک دانست و افزود: این عملیات‌ها به صورت میانگین باعث کاهش ۱.۵ تا ۲ تن فرسایش در هر هکتار می‌شود.

معاون آبخیزداری استان مرکزی گفت: در کل استان‌ مرکزی برنامه‌های بیولوژیک همچون احداث چاله‌های فلسی برای جلوگیری از هدررفت آب باران در قالب روان‌آب، کاشت بذور مرتعی، نهال‌کاری، بانکت بندی، اجرای عملیات خشکه‌پین و گابیون، احداث بند خاکی و جلوگیری از پخش سیلاب و عملیات بند سنگ و ملات در ۲۶ حوضه آبخیز استان مرکزی در سال جاری کمک شایانی به کاهش فرسایش خاک می‌کند و در سال جاری برای این اقدامات ۲۲ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

عظیمی افزود: تقویت پوشش گیاهی، جلوگیری از چرای بی‌رویه‌دام که مانع حرکت خاص از محل اصلی خود می‌شد، جلوگیری از بروز حریق در مراتع، کنترل کاربری اراضی و سیلاب و استفاده صحیح از آب در زمان‌های خاص خود می‌تواند به کاهش فرسایش خاک کمک کند.

او با اشاره به سیلاب فروردین ماه ۹۸ که خساراتی به دنبال داشت گفت: در این سیلاب ساخت‌وسازهای موجود در مسیر رودخانه تخریب شده و تغییر مسیر رودخانه در اطراف روستاها صورت گرفته و بستن سرریز بندهای خاکی توسط روستاییان باعث بروز خسارات به منابع طبیعی و مسلما فرسایش خاک شد که براساس آن منابع طبیعی استان مرکزی بلافاصله با ۲ میلیارد تومان هزینه، تمامی خسارات را جبران کرد.

کد خبر 468012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha