سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سی و هشتمین فصلنامه نشریه تخصصی موسیقایی ماهور با تصویری از حاج قربان سلیمانی بر پیشخوان مطبوعات و کتابفروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین، مهمترین مقاله این شماره را که درواقع دیالوگی انتقادی بین دو چهره شناخته شده عرصه نقد موسیقی است، ساسان فاطمی و محمد رضا فیاض نوشته‌اند.

فیاض بر کتاب تازه تئوریکی که پس از چند سال کوشش گروهی ازاهالی موسیقی (علیزاده،اسعدی، پورتراب، فاطمی‌، مینا افتاده و...) تالیف شده است مطلبی ‌با عنوان "تئوری ویژگی‌های آن و رابطه آن با عمل موسیقایی» نوشته که ساسان فاطمی هم در مقاله خود با عنوان  "تحول گفتمان در نظری سازی موسیقی ایران، نقدی بر نقد محمدرضا فیاض به آن پاسخ داده است. این کتاب به عنوان کتاب درسی هنرستان‌های موسیقی و با رویکرد به موسیقی ایرانی تدوین و به تازگی منتشر شده است.

تطور آواز ایران بر مبنای آثار شنیداری به قلم ساسان سپنتا، رواج نت نویسی تنبک به قلم الکساندر بالاندینا با ترجمه آرین رحمانیان، از مقاله‌ای با عنوان از «ایرانی تاجهانی» پاپ فارسی زبان رو می‌آید از دیگر نوشته های این شماره است.
در بخش دیگری از این فصلنامه مقالاتی با عنوان «تغییرات اخیر در دو تار هراتی»، «مفاهیم بنیادین» و «نقد و بررسی» مجموع تحولات منتشر شده است که هر یک از مطالب به ترتیب به تحول دوتار افغانی، تعاریف قوم موسیقی شناسی و موسیقی شناسی تطبیقی و مقوله‌های تحلیل و درک تاریخی در نقد موسیقی می‌پردازد.

در تبین تحولات ایجاد شده در دوتار افغانی به تالیف «جان بیلی» و ترجمه ناتالی چوبینه نحوه تغییرات در یک فرهنگ موسیقایی بررسی شده و علاوه بر بررسی دوتار دو سمیه، تغییرات دوتار سه و چهارده سیمه در هرات نیز مطرح شده است.

در بخش «مفاهیم بنیادین» مقاله‌ای کلاسیک و ارزشمند در حوزه قوم موسیقی شناسی به قلم «آلن مریام» منتشر شده است، نگارنده این مطلب با فهرست کردن تعاریف مختلف از موسیقی شناسی تطبیقی و قوم موسیقی شناسی تصویر روشنی از تحولات فکری درباره شناخت شناسی این رشته تا سال 1977 ارائه می دهد؛مقاله ترایتلر دربخش «نقد و بررسی» در راستای مشاجرات قلمی میان طرفداران رویکرد تحلیلی و طرفدار رویکرد موسیقی شناختی در نقد موسیقی مطرح کرده است و مولف با انتقاد از رویکرد صرفا تحلیلی و ناکافی دانستن آن برای درک اثر موسیقایی اهمیت توجه به بستر تاریخی را گوشزد کرده است.

دربخش گزارش سیری در زندگی و آثار حاج قربان سلیمانی و همچنین گزارش بازدید از آرشیو فنوگرام برلین  آمده است.

 در یادداشت «تا فصلی دیگر» فصلنامه موسیقی ماهور که محمد موسوی، مسئول اصلی این فصلنامه به تناوب با این عنوان آن را می‌نویسد هم به خرج کردن نام استاد برای هر هنرمندی انتقاد شده و نوشته که شان و جایگاه این کلمه به دلیل استعمال بی‌جایش از بین رفته است.

 در بخشی از نوشته وی آمده است: «در برخی از موارد به ویژه زمانی که از هنرمندان دوران  انقلاب تقدیر می شود از کسانی نام برده می‌شود که در پروندهشان فساد اخلاقی وجود نداشته باشند حال آنکه پرونده هنری‌شان چه کیفیتی داشته باشد مهم نیست گاه می‌شود که به این ترتیب نوازنده و یا خوانند درجه سومی که در تمام دوران شکوفایی جوانی‌اش چندان مایهای نداشته که سری توی سرها بلند کند در ایام پیری ناگهان فقط به خاطر اینکه حرف و حدیث پشت سرشان کمتر بوده به دریافت لقب استاد مفتخر می‌شوند و جامعه‌ای که مدام در معرض چنین استادپروری‌هایی باشد روشن است که قدرت تشخیص کیفیت هنری‌اش مدام تحلیل می‌رود»

سی و هشتیمن فصلنامه موسیقی ماهور در ساختار تحریریه اصلی خود تغییراتی هم کرده است؛به این معنی که نام هومان اسعدی ، استاد موسیقی دانشگاه تهران از ساختار تحریریه حذف شده است. پیش از این شورای اصلی تحریریه این نشریه را ساسان فاطمی، محمد موسوی و هومان اسعدی شکل می‌دادند.

 ویژه زمستان فصلنامه ماهور در 224 صفحه با قیمت 4500 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 46782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز