رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید بیش از ۲۱ هزار تن عسل و داشتن بیش از یک میلیون و ۳۴۵ هزار کلنی زنبور عسل، امسال نیز مقام اول کشوری را از لحاظ تعداد کندو و تولید عسل به خود اختصاص داد.  

تهیه عسل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رسول جلیلی چهارشنبه ۱۳ آذر در نشستی با خبرنگاران گفت: بر اساس آمار سرشماری زنبورستان‌های آذربایجان غربی در سال جاری، ۶۱۷۶ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و بیش از ۵۳۳۸ نفر بهره بردار به صورت فصلی در این صنعت مشغول به کار هستند و چرخ این صنعت صادرات محور را در این استان به حرکت در می‌آورند.  

جلیلی اظهارکرد: آذربایجان غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی ازقطب‌های پرورش زنبور عسل در سطح کشوربه شمار می‌رود.  

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آذربایجان غربی با تولید نزدیک به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن عسل، هم از نظر تعداد کلنی و هم از نظر میزان تولید عسل مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است که میانگین تولید از کندوهای بومی ۵. ۵ کیلوگرم وکندوهای مدرن ۱۷ کیلوگرم است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد کندو ۱۴ درصد واز نظر تعداد زنبوردار ۹ درصد افزایش داشته است.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با فرهنگ سازی وآموزش‌های تخصصی لازم در خصوص تولید سایر فرآورده‌های زنبورعسل براساس آمارگیری سال جاری ۳۸ هزار و ۲۸۲ کیلوگرم گرده گل، ۱۹ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم بره موم، ۴۵۶ هزار و ۶۳۴ کیلوگرم موم و ۰. ۳۶ گرم زهرتولید شده است.  

وی همچنین با بیان اینکه این استان دارای یک اتحادیه قوی و فعال بنام اتحادیه تولید کنندگان عسل است، خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی با ۱۵ تعاونی زنبورداری تحت پوشش در تهیه و توزیع نهاده‌های زنبورداری فعالیت چشم گیری را دارد و با وجود چهار کارخانه بسته بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستا ن‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۸ کارگاه بسته بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس و اشنویه در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارد.  

جلیلی افزود: از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان در بخش زنبورداری می‌توان به تولید سایر فرآورده‌های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل اشاره کرد.  

کد خبر 467799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha