نخستین دوره جایزه ادبی کُردی «باشور» با تقدیر از یک عمر تلاش موثر عباس جلیلیان، نویسنده و پژوهشگر در حوزه زبان و ادبیات کُردی، در ایلام برگزار شد.

جايزه باشور

به گزارش همشهری انلاین به نقل از ایبنا، جایزه ادبی «باشور» عصر روز سه‌شنبه ۱۲ آذر در دفتر انتشارات باشور در ایلام برگزار و به برگزیده این جشنواره اهدا شد.این جایزه ادبی به‌همت انتشارات باشور و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده و امسال اولین دوره آن در ایلام برگزار شده است.

محمدمرادی نصاری، صاحب امتیاز انتشارات باشور در مراسم اهدا این جایزه گفت: جایزه ادبی «باشور» با رویکردی تازه به ادبیات کُردی در نظر دارد هر سال از یکی از فعالان و نام‌آوران ادبیات کردی تجلیل به عمل آورد.

به گفته نصاری این جایزه ادبی، کاملاً خصوصی است و بدون حمایت هیچ ارگانی برگزار شده است.

صاحب امتیاز انتشارات باشور در خصوص نحوه انتخاب شخصیت برتر در جایزه ادبی «باشور»، گفت: تیمی متشکل از ۲۲ نفر از نویسندگان، شاعران، مترجمان و صاحبنظران ادبیات کُردی با بررسی رزومه علمی و تاثیرگذاری فعالان زبان و ادبیات کردی یک نفر را برای دریافت جایزه انتخاب می‌کنند.

به گفته وی، اسامی داوران این دوره از جایزه به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر بوده است: علی الفتی، ژیار جهانفرد، بهروز چمن‌آرا، علی حاتمی، آرمان حسینی، آکو حسین‌پور، علیرضا خانی، میثم خورانی، کامران رحیمی، بهروز سپیدنامه، ظاهر سارایی، فرهاد شاهمرادیان، حسین شکربیگی، سعید عبادتیان، محمدعلی قاسمی، سمیه فلاحی، کاوان محمدپور، فواد مظفری، عطا منصوری، محمد موفقی، شعیب میرزایی و داریوش همتی.

بر اساس این گزارش، در این دوره جایزه ادبی «باشور» از عباس جلیلیان (آکو) به خاطر یک عمر تلاش در عرصه زبان و ادبیات کُردی تقدیر به عمل آمد و جایزه ادبی «باشور» به وی اهدا شد.

در این مراسم که با استقبال اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد، کامران رحیمی از استادان زبان و ادبیات کِردی بر اهمیت فعالیت‌های زبانشناسی عباس جلیلیان تاکید کرد و آثار او را در کتابخانه کُردی ماندگار توصیف کرد.

این مراسم با سخنرانی و شعرخوانی فرهاد شاهمرادیان از شاعران مطرح ادبیات کُرد ادامه پیدا کرد.

یادآوری می‌شود، عباس جلیلیان متولد ۱۳۵۰ در استان کرمانشاه است. از او تاکنون کتب متعددی در عرصه زبان و ادب کُردی به چاپ رسیده است که از آن جمله می‌توان به رمان «آگر ملوچ»، «زرینه و سیمینه (مجموعه فولکلور استان کرمانشاه)» و «دانشنامه عظیم کوردیکا (مشتمل بر بیش از ۳۶۰ هزار لغت کردی در ۳۵ جلد)» اشاره کرد.

کد خبر 467734

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha