نتایج یک تحقیق در سوئد نشان می‌دهد که زنان مدیران بهتری نسبت به مردان هستند زیرا توانایی کار تیمی و انعطاف‌پذیری در آنان بیشتر است

زن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله،  نتیجه مطالعه‌ای که توسط دانشگاه استکهلم صورت گرفته نشان می‌دهد نگاه جامعه به نقش جنسیت در پست‌های مدیریتی در حال تغییر است. تصویر مردان قوی در پست‌های مدیریتی کلیشه‌ای‌ قدیمی است و حال مدیریت نیازمند بصیرت و ظرافت است.

    ژانت کوروینیوس مدیر یک شرکت بزرگ ساختمانی در سوئد است. او یکی از معدود زنانی است که در پروژه‌های بزرگ ساختمانی حضور دارد. حتی در جامعه مدرن سوئد هم، مدیر سرساختمان یعنی مرد.

سندیکای "لدارنا" در سوئد می‌گوید این طرز فکر در حال تغییر است. این سندیکا که حدود یک‌هزار مدیرعامل عضو آن هستند، از پژوهشکده تحقیقات اجتماعی دانشگاه استکهلم خواسته مطالعه‌ای در مورد مهمترین ویژگی‌های مدیریتی انجام دهد.

نتیجه این مطالعه حاکی از تغییری اساسی در طرز تفکر جامعه در مورد مدیران شایسته است و در رسانه‌های سوئد با این تیتر منتشر شده است: "زنان روسای بهتری هستند".

ژانت نمونه‌ای از زنان آینده در سمت‌های مهم مدیریتی است. او می‌گوید: «من رقابت را دوست دارم و می‌توانم سختگیر باشم، البته فقط در مواقع ضروری. ترجیح می‌دهم همراه تیم مدیریت کنم و با مشورت آنها تصمیم بگیرم نه بدون آنها. همکاران مرد من که به عنوان رئیس محبوب هستند هم نیازی ندارند که خود را همیشه بر حق بدانند و ترجیح می‌دهند با مشورت تیم تصمیم‌گیری کنند.»

"احتیاط" و "کار گروهی" از ویژگی‌های زنانه محسوب می‌شوند. ژانت هم از این ویژگی‌ها بهره‌مند است. پژوهشکده تحقیقات اجتماعی دانشگاه استکهلم در نتیجه مطالعه خود ۹ ویژگی برای مدیریت و رهبری تعیین کرده و نقش جنسیت را در این زمینه بررسی کرده است.

در این مطالعه به عنوان مثال "اقتدارگرایی"، "داشتن اعتماد به نفس" و "مبارزه‌جویی" در شمار ویژگی‌های مردانه قرار گرفته‌اند. "شایستگی"، "شهامت"، "نتیجه‌گرایی" و "بی‌طرفی " ویژگی‌هایی بدون جنسیت شمرده شده‌اند و "انعطاف‌پذیری"، "احتیاط" و "توانایی کار تیمی" ویژگی‌هایی زنانه دانسته شده‌اند.

حدود پنج‌هزار و ۵۰۰ عضو سندیکای "لدارنا" در سوئد در این مطالعه شرکت کردند و به پرسش‌هایی در مورد اولویت‌هایشان پاسخ دادند. نتیجه نشان می‌دهد که به نظر آنها مدیران امروزی احتیاج به اعتماد به نفس بیش از حد ندارند و کسی هم از آنها انتظار ندارد که مانند "رامبو" از نبرد با رقبایشان پیروز بیرون آیند.

نکته جالب توجه در این مطالعه تأکید بر "صلاحیت" و "تمایل به همکاری با تیم" بوده است. هرچند که "شایستگی" یک ویژگی زنانه به شمار نمی‌رود، اما بسیاری از شرکت‌کنندگان در مطالعه پژوهشکده تحقیقات اجتماعی دانشگاه استکهلم بر این باور بودند که زنان "شایستگی" بیشتری برای مدیریت دارند و "تمایل به همکاری" در آنها بیشتر است.

آنها بر این باور بودند که زنان در سمت‌های مدیریتی شایستگی بیشتری از خود نشان می‌دهند چون برای رسیدن به پستی که دارند، مسیر سخت‌تری را پشت سر گذاشته‌اند.

ژانت این نکته را تأیید می‌کند و می‌گوید: «روسای زن مجبور هستند توانایی‌ خود را بارها و بارها ثابت کنند. اما در مورد مردان فرض بر این است که آنها از کار خود همیشه سر در می‌آورند.»

حال در بازار کار سوئد "توانایی‌های پرظرافت" یا به قول ژانت "مهارت‌های نرم" نقش مهمی بازی می‌کند. در دنیای تجارت حفظ "انگیزه" کارکنان و "عملکرد تیمی" اهمیت بسیاری دارد.

سندیکای "لدارنا" در سوئد خواستار آموزش مردان در این زمینه است تا آنها در آینده از همکاران زن‌ خود عقب نمانند.  

یوآکیم پترسون، مسئول این مطالعه پژوهشکده تحقیقات اجتماعی دانشگاه استکهلم، معتقد است شرکت‌ها و ادارات سوئدی می‌توانند از نتیجه‌ مطالعه آنها برای تجدید نظر در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند. او می‌گوید اگر آنها مدیران خود را بر اساس صلاحیت و شایستگی استخدام کنند، زنان بیشتری به پست‌های ارشد مدیریتی می‌رسند. حتی در سوئد هم شمار زنان در این پست‌ها هنوز اندک است.

کد خبر 467630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha