رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اجرای عملیات بیولوژیک مراتع استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح بوم سازگان زاگرس اجرا و بطور متوسط ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

آبخیزداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بختیار مرادی اظهار داشت: سطح مصوب برای اجرای این عملیات سه هزار و ۷۴۶ هکتار است که تاکنون در سه هزار و ۱۴۷ هکتار این طرح اجرایی شده است.

 وی افزود: سطح مصوب عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری در این استان کردستان به ترتیب شامل بذرپاشی یک هزار و ۶۱۸ هکتار با پیشرفت فیزیکی  ۱۰۰ درصد، کپه‌کاری یک هزار و ۵۳۹ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۶۹ درصد و بذرکاری  ۵۸۹ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد است.

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: عملیات بیولوژیک آبخیزداری در این استان شامل کپه کاری، بذرکاری و بذرپاشی، قرق مراتع و تبدیل دیم زارهای کم بازده  به علوفه زار است.

مرادی یادآور شد: از گونه‌های اسپرس، یونجه، پروتریوم، آگروپاپیرون، چاودار وحشی، جاشیر، کما، آویشن ختمی و کاسنی در اراضی ملی استان استفاده می‌شود و تعداد ۹۲ دستگاه آبشخور نیز در روستاهای دارای طرح مرتعداری و واجد مطالعات آبخیزداری تولید و توزیع شده است.

 وی گفت: این طرح ها با اهداف مدیریتی مرتعداری و آبخیزداری در راستای حفظ و احیا مراتع و برای ایجاد شرایط لازم جهت زادآوری، تکثیر گونه‌های مرتعی و افزایش تولید علوفه مرتعی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش سرعت آب و کنترل و بهره وری مناسب از سیلاب و در نهایت  افزایش پوشش گیاهی منطقه اجرا می‌شود.

مرادی تاکید کرد: در سال جاری همانند سال قبل با عنایت مقام معظم رهبری با هدف کاهش و کنترل سیلاب، و کنترل فرسایش خاک، توسعه پوشش گیاهی در جهت کاهش سطح تبخیر و جذب ‌آب توسط خاک و کنترل ریزگردها، اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس اختصاص یافته است.

رییس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: از اهداف این طرح‌ها افزایش تولید علوفه، کاهش رواناب، حفاظت خاک، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و در نهایت تقویت پوشش گیاهی است.

کد خبر 467490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha