مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

بارش نخستین برف پاییزی ارتفاعات و مناطق کوهستانی شهرستان‌های شمالی استان ایلام از جمله سیروان، چرداول، ایوان، آبدانان، دره‌شهر و بدره را سفیدپوش کرد.

بارش برف در ارتفاعات ایلام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با ورود سامانه بارشی پر قدرت از اواخر وقت یکشنبه دهم آذرماه به استان ایلام پس از حدود یک ماه، بارندگی‌ها در ایلام آغاز شد و بامداد سه‌شنبه ۱۲ آذرماه نیز نخستین برف پاییزی ارتفاعات و مناطق کوهستانی این استان را سفیدپوش کرد.

هم اکنون ارتفاعات مانشت، قلارنگ، گچان، کبیرکوه، بانکول، نامتنگ و دره ارغوان پوشیده از برف است و محورهای ارتباطی این مناطق بوسیله راهداری ماسه و نمک‌پاشی شده است.

دامنه ریزش‌های این سیستم بارشی که کماکان ادامه دارد تمامی مناطق مختلف استان ایلام را در بر گرفته است اما میزان بارش‌ها در مناطق شمالی و کوهستانی بیشتر از سایر نواحی است.

وزش باد به نسبت شدید، رگبار، رعد و برق، صاعقه، مه‌گرفتگی در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها از دیگر پیامدهای جوی این سامانه است.

بر اساس اعلام پلیس راه استان ایلام، تمام جاده‌های این استان لغزنده است و در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها با پدیده مه‌گرفتگی مواجه هستیم که در برخی مواقع باعث اختلال در عبور و مرور خودروها می‌شود.

سرهنگ رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه ایلام از مردم خواست: بدلیل شرایط جوی نامناسب، بارش باران و لغزندگی جاده‌ها از تردد غیرضروری در محورهای مواصلاتی خودداری کنند زیرا با توجه به شدت بارش‌ها احتمال آبگرفتگی در برخی جاده‌ها و یا ریزش کوه در مسیرهای کوهستانی وجود دارد.

  • بارش باران کمربندی دهلران را مسدود کرد

همچنین به گفته فرماندار دهلران، تداوم بارش ها که از روز گذشته در این شهرستان آغاز و همچنان ادامه دارد منجر به مسدود شدن جاده کمربندی دهلران شده است.

مجید عسکری افزود: یک دهنه پل جاده کمربندی دهلران به علت شدت بارندگی دچار خسارت شده است و تردد در آن امکان‌پذیر نیست.

وی یادآور شد: عوامل راهداری و پلیس راه در حال برطرف کردن مشکل هستند و توصیه می‌شود رانندگان تا رفع مسدودی از داخل شهر دهلران تردد کنند.

  • ورود باران به خانه‌های غیرمجاز

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: آب باران به برخی منازل دارای ساخت و ساز غیرمجاز که در حاشیه یا مسیر رودخانه و مسیل‌ها ساخته شده‌اند، وارد شده که اجتناب‌ناپذیر است.

سعید کریمیان افزود: برخی خانه‌های واقع در یکی از نواحی حاشیه شهر ایلام که در مسیر مسیل ساخته شده دچارآبگرفتگی شده است که با توجه به ساختار و محل ساخت این خانه‌ها ورود آب به این منازل عجیب و دور از انتظار نیست.

وی تاکید کرد: بر اساس اعلام فرمانداران شهرستان‌های ۱۰ گانه استان هیچ گزارشی مبنی بر بروز خسارت و آسیب ناشی از بارش باران در استان مشاهده نشده است.

  • ورود سامانه بارشی به ایلام با هسته سرد از اواخر هفته جاری

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی ایلام گفت: این سامانه امروز از آسمان استان ایلام خارج می‌شود اما احتمال ورود یک سیستم جدید بارشی با هسته سرد در اواخر هفته جاری به استان وجود دارد.

ساسان رستمی افزود: هوای استان ایلام از اواخر وقت یکشنبه دهم آذرماه به علت ورود سامانه بارشی بارانی و ناپایدار شد که این بارش‌ها تا ساعاتی از روز سه‌شنبه ادامه دارد و اوج بارش‌ها در روز دوشنبه بود.

استان ایلام در ماه‌های مهر و آبان، پاییز خشکی را همچون سال‌های گذشته (به استثنای پارسال ) پشت سرگذاشت و در این ۲ ماه کمترین بارش نزولات جوی رخ داد و بیشتر روز و شب‌های پاییز در ماه های مهر و آبان بدون بارش باران سپری شد.

طبق اعلام هواشناسی، پاییز امسال استان ایلام با افت محسوس بارش و دریافت نزولات جوی همراه بود و این روند بر اساس الگوهای ماهواره ای تا پایان دی ماه ادامه دارد.

شهر ایلام از ابتدای فصل بارش ۹۸-۹۹ شاهد ۴۵ میلی‌متر بارندگی بوده است در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته بیش از ۲۶۶ میلی‌متر ثبت شد که نشان دهنده کاهش ۸۰ درصدی بارندگی امسال به نسبت دوره مشابه پارسال است ضمن اینکه در مقایسه با دوره بلند مدت نیز ۵۸ درصد بارندگی کم شده است.

کد خبر 467481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha