کشت و تولید توتون و تنباکو در بخشی از زمین‌های کشاورزی موجب انتقاد مسئولان حوزه سلامت شده است. آنها می‌گویند تولیدکنندگان دخانیات نه تنها سالانه ۶۰ تا ۸۰ درصد سود کسب می‌کنند، بلکه هر سال ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بدنه دولت ضرر هم می‌زنند.

دخانیات

به گزارش همشهری آنلاین، کسب سود بالا و نیز آسیب رساندن به سلامت کشور در حالی است که تولیدکنندگان دخانیات مالیات ناچیزی به دولت می‌دهند و به گفته برخی مسئولان، مافیای دخانیات اجازه افزایش میزان مالیات مربوط به این حوزه را نمی‌دهد.

هفته گذشته بود که دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از آنچه که عملکرد مافیای دخانیات برای جلوگیری از افزایش مالیات بر مواد دخانی خواند، گفت: تعیین مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد.

در این میان، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به ایسنا می‌گوید: مصرف محصولات دخانی سالانه ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر به بدنه دولت وارد می‌کند که ۳۰ هزار میلیارد آن متوجه بخش سلامت کشور است.

بهزاد ولی‌زاده اظهار می‌کند: نکته قابل تامل این است که در کنار این ضرر مالی، باید به سایر اقدامات نظیر از بین بردن زمین‌های کشاورزی برای تولید توتون و تنباکو و آلوده شدن آب و محیط زیست هم توجه کنیم.

وی با اشاره به ضرر سالانه محصولات دخانی به‌ویژه به بخش سلامت، ادامه می‌دهد: در صورتی که وضع مالیات بر محصولات دخانی به شکل منطقی و طبق استاندارد جهانی پیش‌ برود، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال خواهد داشت.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه حوزه سلامت اثرگذاری مطلوبی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد، می‌گوید: افراد و صنایع به بهانه حمایت از تولید داخل، تولید کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را تشویق و حمایت می‌کنند. در حالی که این صنایع به دلیل عدم وضع مالیات منطقی سالانه ۶۰ تا ۸۰ درصد سود کسب می‌کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مالیات بر خرده‌فروشی محصولات دخانی ۲۰ درصد است، گفت: با توجه به این‌که این عدد باید به ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی محصولات دخانی برسد تا شکل استاندارد جهانی به خود بگیرد، می‌بینیم که اکنون ۵۵ درصد با آن فاصله داریم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: در صورتی که مالیات بر محصولات دخانی به عدد واقعی خود نزدیک شود، می‌توانیم درآمدهای بیشتری از آن کسب کنیم.

  • قاچاق سیگار؛ علت پایین بودن مالیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه ۵۵ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود، اظهار می‌کند: در صورتی که بر هر نخ سیگار ۲۰۰ تک تومان مالیات وضع شود، به ازای هر پاکت ۴ هزار تومان ایجاد درآمد از طریق مالیات خواهد کرد که درنهایت با توجه به حجم تولید هر نخ سیگار در کشور، درآمد ۱۱ هزار میلیارد تومانی در پی خواهد داشت.

ولی‌زاده می‌گوید: در نظر بگیرید که همین میزان مالیات اگر به ۴۰۰ تک‌تومان برسد، درآمد ۲۴ هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت که البته این رقم تنها شامل حال سیگار می‌شود و این ارقام جدا از مالیات بر توتون و تنباکوست.

او با بیان اینکه پایین بودن نرخ مالیات بر دخانیات در کشور موجب قاچاق معکوس این محصولات شده ‌است، عنوان می‌کند: از آنجا که قیمت محصولات دخانی در کشور ما بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست، محصولات دخانی تولیدشده در داخل کشور به خارج از کشور قاچاق می‌شود و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسد.

این مسئول تاکید می‌کند: طبق معاهده کنترل دخانیات، دولت نباید به صنایع دخانی اجازه دخالت در سیاست‌های سلامت را بدهد. ما جایگاه انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی را رسمی نمی‌دانیم. انجمنی که سیاست‌های سلامت را زیر سوال ببرد، هویت خودش هم زیر سوال می‌رود و قطعا اکنون که قصد زیر سوال بردن سیاست‌های ما در حوزه سلامت را دارند، موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد.

کد خبر 467466

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha