سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

سرپرست پایگاه میراث جهانی مسجد جامع اصفهان، ضمن اظهار تأسف به خاطر ناشناخته بودن این بنای تاریخی برای شهروندان اصفهانی و گردشگران ایرانی، درباره اجرای طرح جلوخان مسجد جامع و رفع رطوبت این بنا نیز توضیحاتی را بیان کرد.

مسجذ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدمهدی موسوی کرد: سال‌هاست که از ایجاد یک مسیر گردشگری مناسب برای مسجد جامع اصفهان غافل شده‌ایم. متأسفانه  هنوز گردشگران خارجی از گم‌شدن در مسیر این مسجد می‌گویند چراکه درِ ورودی آن را به‌راحتی پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: تجاوز بازاریان به حریم این مسجد نیز، ورود گردشگران را دچار مشکل کرده است. شوربختانه طی سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ‌سازی اقدام شایسته‌ای انجام‌ نشده و مجموعه مسجد جامع که برای گردشگران خارجی یک بنای مورد اهمیت و شناخته‌شده است، هنوز برای مردم محلی، شهروندان اصفهان و گردشگران ایرانی ناشناخته مانده.

سرپرست پایگاه میراث جهانی مسجد جامع اصفهان خاطرنشان کرد: در ایام عید، روزانه حدود ۳۰ هزار گردشگر ایرانی از چهل‌ستون بازدید می‌کنند اما میزان بازدید آن‌ها از مسجد جامع اصفهان فقط ۵۰۰ نفر در روز است، حال‌آنکه  تعداد گردشگران خارجی این مسجد با سایر بناها برابری می‌کند و چه بسا مراجعه آن‌ها به این مکان بیشتر هم است.

موسوی، حل مشکلات عدیده مسجد جامع را نیازمند همکاری مدیریت شهری، اداره اوقاف، برق منطقه‌ای و آب و فاضلاب دانست و گفت: اگر همه نهادها دست‌به‌دست هم بدهند و همچنین تمرکز بر گردشگری فرهنگی جایگزین گردشگری تفریحی شود، می‌توانیم به‌راحتی این مسجد را به مقصد گردشگری ایرانیان نیز تبدیل کنیم.

وی، با اشاره به اجرای بخش سوم طرح توسعه میدان امام علی یا طرح جلوخان مسجد جامع اصفهان اظهار کرد: این طرح با ایجاد سنگفرش در حال اجراست و زمان‌بر بودن آن موجب شده که مشکلات بصری و مزاحمت‌هایی نیز برای تردد گردشگران ایجاد شود اما با اتمام آن لااقل تکلیف ورودی مسجد مشخص خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان درباره مشکل نم‌زدگی و رطوبت مسجد نیز گفت: طی مکاتباتی که در این خصوص با شرکت آب و فاضلاب انجام شد، آن‌ها معتقد بودند که مشکل از تأسیسات نیست اما بعد از بارندگی، چاه‌های فاضلاب مسجد پس می‌زند و همین امر موجب ایجاد رطوبت در دیوارها می‌شود.

موسوی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کانال‌های ناکش دورتادور مسجد رسوب‌زدایی و ضلع غربی و جنوبی مسجد اخیراً رطوبت‌زدایی شده و امیدواریم که این اقدام برای ضلع جنوب غربی و دیوارهای پشت سرویس‌های بهداشتی نیز به‌زودی عملیاتی شود.

وی افزود: هیئت‌امنای مسجد با همکاری اوقاف و شهرداری، در حال ساخت سرویس‌های بهداشتی در مکانی خارج از مسجد هستند تا کسبه دیگر از این سرویس استفاده نکنند و باری که روی دوش این بخش است، کاهش پیدا کند.   

مدیر پایگاه میراث جهانی مسجد جامع اصفهان، از اجرای طرح توسعه مقبره علامه مجلسی که در جوار مسجد جامع اصفهان قرار دارد نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: این طرح متعلق به اداره کل اوقاف است و آن‌ها باید پاسخگوی جزییات آن باشند اما تا این لحظه چنین طرحی به تصویب اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نرسیده است.

موسوی تصریح کرد: گفته می‌شود که ساخت پارکینگ و مجموعه تجاری در دستور کار است اما برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به بافت پیرامونی بنای تاریخی، اجرای هر طرحی در این محدوده نیازمند مصوبه میراث فرهنگی است.

کد خبر 467375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha