سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه کاشت ۱۴ میلیون نهال در نقاط مختلف کشور از روز پنجشنبه ۱۴ آذر آغاز خواهد شد و تا پایان آذر ماه ادامه دارد، گفت: برنامه ما این است که تا پایان امسال ۳۴ میلیون نهال در نقاط مختلف کشور بکاریم.

درخت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خسرو شهبازی در نشست خبری به مناسبت کاشت ۱۴ میلیون نهال در کشور، گفت: سازمان جنگل‌ها با مشارکت ادارات کل منابع طبیعی در کشور و بخش‌های دیگر از روز پنج‌شنبه تا انتهای این ماه اقدام به کاشت ۱۴ میلیون نهال در نقاط مختلف کشور خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو نوع کشت پاییزه و بهاره وجود دارد، گفت: در حال حاضر کشت پاییزه به کشت بهاره ترجیح داده می‌شود و می‌توان با استفاده از نزولات جوی نهال را پس از خواب پاییزه به‌راحتی انتقال داد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: تا پایان آذر ماه ۱۴ میلیون اصله درخت در ۴۲ هزار و ۳۹۰ هکتار از اراضی جنگلی، بیابانی و مراتع در ۲۴۶ شهرستان و ۳۱ استان کشور کاشته خواهد شد که از این میزان سهم جنگل و زراعت چوب بیش از ۹ میلیون اصله و سهم اراضی بیابانی بیش از ۳ میلیون اصله درخت است همچنین در مراتع مشجر کشور نیز حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله درخت کاشته خواهد شد.

شهبازی با بیان اینکه برای این اقدام بخش‌های مختلفی از جمله بسیج سازندگی، دهیاری‌ها، جوامع محلی و ادارات کل منابع طبیعی با ما همکاری خواهند کرد، تصریح کرد: عموم مردم نیز می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۱۲۲۴۸۸۵۳۴ و ۰۹۱۹۱۲۳۴۲۱۲ با ستاد ارتباطات و فعالیت‌های مردمی ما تماس بگیرند و با هماهنگی ادارات کل منابع طبیعی اقدام به کاشت نهال کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با همکاری بخش خصوصی و تامین یارانه نهال تا پایان سال می‌توانیم اقدام به کاشت ۳۴ میلیون اصله نهال در کشور بکنیم، اظهار کرد: توسعه جنگل‌کاری با نهال و بذر در دستور کار سازمان جنگل‌ها است و تا پایان سال در بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی با بیش از ۸ میلیون نهال توسعه جنگل‌کاری صورت خواهد گرفت.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اعتبار لازم برای این اقدام نیز پیش‌بینی شده است و بخشی از هزینه‌های این اقدام از طریق صندوق توسعه ملی و طرح صیانت از جنگل‌ها تامین خواهد شد.

وی در ادامه درباره نوع گونه‌هایی که کشت خواهند شد، توضیح داد: بیشتر از نهال‌های جنگلی یا بیابانی استفاده خواهد شد و گونه‌های مثمر مانند هلو و سیب کاشته نمی‌شود البته در جنگل‌کاری‌های اختصاصی که هدف کمک به معیشت مردم نیز است از گونه‌هایی مانند بادام کوهی، بلوط یا بنه استفاده خواهد شد.

به گفته شهبازی، در حال حاضر نهال‌هایی که طی سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف کشور کاشته شده بودند، سبز شده‌اند. ما نیز پیگیر آن هستیم که بتوانیم اقدامات انجام شده برای نهال‌کاری را به‌صورت نقشه تبیین کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها اجازه تخریب در جنگل‌ها را نخواهد داد مگر در نقاطی که اجتناب‌ناپذیر باشد، گفت: من به عنوان سرپرست سازمان حاضرم چشمم را بدهم اما یک درخت قطع نشود.

کد خبر 467267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha