افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، دارای فعالیت‌های مغزی متفاوت هستند؛ هر چند این تفاوت به گونه‌ای آشکار نیست که بتوان فرد را آسان شناسایی کرد.

مغز انسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیو ساینتیست، رفتار متفاوت شبکه‌های مغزی در کسانی که زیاد به کشتن خودشان فکر یا اقدام به خودکشی می‌کنند یافته‌های بررسی ۱۳۱ مطالعه اسکن مغزی مربوط به بیش از ۱۲ هزار نفر است. پژوهشگران می‌خواستند بدانند فعالیت ذهنی کسانی که پیشینه خودکشی دارند یا زیاد به آن فکر کرده‌اند از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند یا نه.

در بسیاری از این مطالعه‌ها و بررسی‌ها، دانشمندان افراد دارای یک مشکل ذهنی از جمله افسردگی را با کسانی مقایسه کردند که پیشینه رفتارهای مربوط به خودکشی داشته‌اند یا افرادی که با وجود داشتن مشکل ذهنی و رفتاری هرگز سراغ خودکشی نرفته‌اند و البته افرادی که اصلا مشکل ذهنی و روحی ندارند. خانم آن-لورا فن هرملن از دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ما امیدواریم یافته‌های پژوهش به ما بگوید در ساختارهای مغز این افراد چه می‌گذرد.»

فن هرملن و همکارانش به این نتیجه رسیدند که دو شبکه مغزی در بدن انسان‌های دارای میل خودکشی متفاوت عمل می‌کنند؛ شبکه اول در بخش جلویی سر قرار دارد و به مناطق درگیر با احساس انسان مرتبط است. این شبکه در تنظیم احساس فرد خودکشی‌کننده به مشکل می‌خورد. شبکه دوم هم در شکنج مغز در قشر پیش‌پیشانی قرار گرفته و در گرفتن تصمیم نقش اساسی ایفا می‌کند.

هر چند تفاوت‌های موجود در این شبکه‌های مغزی بیش از هر چیز نشان می‌دهد افرادی که به خودکشی فکر یا اقدام می‌کنند، از اضطراب و نگرانی رنج می‌برند. همزمان، گروه‌های دیگر برای پیش‌بینی رفتار خودکشی سراغ آزمایش خون رفته و البته هنوز به نتیجه مشخص و علمی نرسیده‌اند. استفاده از پرسشنامه برای تعیین میزان میل افراد به خودکشی هم به نتیجه‌های چندان دقیق نرسیده است.

کد خبر 467242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha