دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاشت و تولید گیاه شاهدانه که از آن ماده مخدر گل به دست می‌آید، جرم است و حتی در شرایطی مجازات اعدام برای آن در نظر گرفته شده است.

شاهدانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمد ترحمی مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: کشت و نگهداری خشخاش و شاهدانه و خرید و فروش و توزیع آن ممنوع است. تولید آن هم جزو ممنوعیاتی است که قانون پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: در رابطه با گیاه کانابیس یا شاهدانه مشکل مهم و بزرگ، کشت گلدانی آن است. کشت موردی این گیاه در گلخانه‌ یا گلدان و یا کشت‌های کوچک به یک معضل تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در اروپا هم در داخل گلدان‌ها خانه‌ها به کاشت این گیاه اقدام می‌شود و مصرف و استحصال آن بسیار راحت است و تنها ایران نیست که با این مشکل مواجه است.

  • خانواده‌ها مراقب گل‌کاری فرزندان‌شان باشند

ترحمی بیان کرد: به دلیل این‌که رشد و پرورش ماده مخدر گل، ساده و راحت است؛ خانواده‌ها باید مراقب باشند در خانه‌ در گلدان یا قسمتی از فضای باغچه گیاهی شبیه شقایق یا گیاه شاهدانه کاشته نشده باشد؛ گیاهی با برگ‌های ۳، ۵ و ۶ وجهی؛ شبیه برگ‌ چنار. آنها باید مواظب باشند خدای‌نکرده یکی از اعضای خانواده درگیر کشت و تولید و بعضا مصرف این گیاه نشده باشد.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد گفت: اگر از کشت، تولید و مصرف انواع مواد مخدر از سوی هر یک از اعضای خانواده پیشگیری شود و خانواده‌ها قبل از این‌که این مهم به اعتیاد و آسیب تبدیل شود بتوانند جلوی این موارد را بگیرند، می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد؛ در ابتدا به شخص و بعد به جامعه.

  • مجازات کشت خشخاش، کوکا و شاهدانه

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: خانواده‌ها می‌توانند به فرزندان خود یاد بدهند که از برگ خشک‌شده به عنوان گراس و سرشاخه‌های خشک‌شده این گیاه به عنوان بنگ یا گل و از شیره آن برای حشیش استفاده می‌شود و در کنار آن، موارد مبتلابه را توضیح دهند تا فرزندان‌شان فریب تبلیغ‌های دروغ را نخورند و به دام اعتیاد نیفتند.

ترحمی اظهار کرد: مواد ۲ یا ۳ قانون مبارزه با مواد مخدر به این موضوع اشاره کرده که کشت صِرف گیاه خشخاش و کوکا جرم است. بند یک ماده یک این قانون کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان‌گردان صنعتی غیردارویی را نیز جرم دانسته است.

وی ادامه داد: ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گوید هر کسی مبادرت به کشت خشخاش یا کوکا کند یا برای تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی به کشت شاهدانه بپردازد، علاوه بر امحای کشت، بر حسب میزان کشت به این شرح مجازات می‌شود: بار اول ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی، بار دوم ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق و بار سوم ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد ریال جریمه نقدی و یک تا ۷۰ ضربه شلاق و ۲ تا ۵ سال حبس و بار چهارم اعدام.

کد خبر 467235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha