دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: عامل گرایش ۶۰ درصد اعتیاد در نوجوانان و جوانان، پیشنهاد دوستان است بنابراین خانواده‌ها باید نظارت کافی بر رفتار و دوستان فرزندان خود داشته باشند.

اعتیاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رحمان حریری روز شنبه نهم آذرماه اظهار داشت: والدین باید نسبت به انتخاب دوست،  از سوی فرزندان خود حساسیت زیادی داشته و به صورت غیرمستقیم این موضوع را نظارت و کنترل کنند.

وی افزایش مصرف سیگار و قلیان در بین نوجوانان در جامعه را نگران کننده دانست و افزود: مصرف ماده مخدر گُل، قرص‌ ترامادول و ماده مخدر شیشه در بین قشر جوان به ترتیب بیشترین مصرف را دارد،  پس خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع حساس بوده و همه رفتارهای فرزندان خود را کنترل کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت اعتیاد، وجود فضای ناآرام و ناامن در خانواده است و اگر محیط خانواده آرام و رفتارهای اعضا با هم مناسب و دوستانه باشد، گرایش به مصرف اعتیاد بسیار کم خواهد بود.

حریری یادآور شد: جنگ بین والدین و اعضای خانواده‌ به صورت آشفته و گسسته، زمینه را برای کشیده شدن نوجوانان و جوانان به سمت دوستان ناباب و مصرف مواد مخدر فراهم می‌کند پس ایجاد فضایی شاد و امن در خانه در سلامت اعضا بسیار تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد : وجود آرامش و امنیت، مثبت اندیشی و فضای شاد و صمیمی در خانواده، کودکان، نوجوانان و جوانان را در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مصون کرده و مانع از پناه بردن آنان به دوستان و افراد ناباب می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان بر ضرورت آموزش نه گفتن به کودکان، تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری درست در خانواده تاکید کرد و گفت: والدین پایبند به آموزه‌های دینی، تاثیر زیادی در اخلاق و رفتار فرزندان و قوی نگه‌ داشتن آنان در برابر مشکلات و آسیب‌ها دارند.

حریری افزود: طرح یاریگران زندگی، طرح ملی نماد (نظام مراقبت از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان) و فست (خانه و مدرسه) از جمله برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

در حال حاضر ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در کردستان مشغول به فعالیت هستند که یک مرکز مربوط به بانوان و مابقی در بخش مردان فعال هستند، ضمن اینکه ۲ مورد از کمپ‌ها اجباری است، استان کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که براساس آمارها ۲.۸ درصد جمعیت این استان به مصرف انواع مواد مخدر اعتیاد دارند.

کد خبر 466498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha