معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه زیر یک درصد زندانیان کشور مبتلا به ایدز هستند، گفت: ۱۲۶ کلینیک داریم و حدود ۵۰ پزشک درمانگر ایدز با ما همکاری دارند.

زندان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مهرزاد تشکریان افزود: بیش از ۶۰ درصد زندانیان اعتیاد دارند و این یعنی در معرض رفتارهای پرخطر و احتمال ابتلا به ایدز هستند.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور گفت: پیش از ورود به زندان، از زندانیان آزمایش‌های مختلف می‌گیریم و سال گذشته ۲۱۰ هزار آزمایش از آنها گرفته شد.

وی ادامه داد: در زندان با زندانیانی سر و کار داریم که اقامت آنان بسیار کم است، بیش از ۵۰ درصد این افراد کمتر از ۹۰ روز اقامت دارند، این اقامت کوتاه کارمان را سخت می‌کند. چراکه باید مراقبت و سلامت آنان در درون زندان انجام شود و در  بیرون از زندان هم ادامه پیدا کند.

تشکریان تاکید کرد: طبق بررسی‌ها هر قدر که پوشش متادون و درمان اعتیاد بالاتر رفته، روند ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی کاهش یافته است.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور در ادامه اعلام کرد: همچنین از سال گذشته درمان هپاتیت C را آغاز و به همین‌منظور ۱۲۶ بیمار زندانی را درمان کرده‌ایم.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز نیز چندی پیش از کاهش آمار مبتلایان به ایدز در زندان‌های کشور خبر داده و گفته بود: در زندان به دلیل غربالگری، به معتادان سرنگ داده می‌شود و به همین دلیل موارد ابتلا به ایدز جدید در زندان‌های کشور بسیار کم مشاهده می‌شود.

محرز گفت: زندانیان مبتلا به ایدز با تماس جنسی، تاتو و سرنگ مشترک ایدز، هپاتیت نوع B و C را به سایر زندانیان منتقل می‌کنند.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در سال‌های گذشته خون و فرآورده‌های خونی و پس از آن سرنگ مشترک، راه انتقال ایدز بین زندانیان بود و مردان ۹۶ درصد و زنان ۴ درصد مبتلایان را تشکیل می‌دادند. اما اکنون تماس جنسی در رده اول عوامل انتقال ایدز قرار دارد و ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد از زنان، مبتلایان را تشکیل می‌ دهند. سن ابتلا هم به ۲۵ تا ۳۰ سال رسیده است.

این پزشک افزود: با افزایش آمار کارتن‌خواب‌ها و معتادان در کشور، خطر طغیان ایدز وجود دارد اما ۹۹ درصد راه انتقال ایدز در ایران اکنون از راه تماس جنسی است.

کد خبر 467094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha