دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عمده‌ترین راه‌های انتقال ایدز در استان خوزستان به ترتیب تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، رابطه جنسی محافظت‌نشده ۲۱.۶ درصد، مادر به کودک ۲.۵ درصد و راه ناشناخته با ۸.۵ درصد است.

ايدز

به گزارش همشهری به نقل از ایسنا، دکتر مهدی حسینی‌زاده با اشاره به روز جهانی ایدز، اول دسامبر (برابر با ۱۰ آذر) و برگزاری هفته ملی مقابله با ایدز اظهار کرد: ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. ‌ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی) باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه‌های انتقال بیماری، تصریح کرد: عمده ترین  راه انتقال اچ آی وی از سال ۱۳۶۵ تاکنون به ترتیب تزریق مشترک با ۶۰.۱ درصد، رابطه جنسی با ۲۲.۲ درصد، مادر به کودک ۱.۷ درصد و نامشخص ۱۵.۸ درصد بوده است.

حسینی‌زاده تاکید کرد: همچنین راه انتقال ۰.۲ درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون بوده است.

وی عنوان کرد: افرادی که می‌خواهند از وضعیت HIV ابتلای خود مطلع شوند  می‌توانند به  مراکز مشاوره و پایگاه‌های مشاوره بیماری‌ها در شهرستان‌ها مراجعه کنند. همچنین در این مراکز خدمات آموزشی و مشاوره، آزمایش تشخیص HIV، خدمات پیشگیری و کاهش آسیب (ارائه سرنگ و سوزن و کاندوم) انجام می‌شود.

حسینی‌زاده ادامه داد: خدمات مراقبت و درمان برای مبتلایان به HIV  یا ایدز به صورت رایگان و محرمانه ارائه می‌شود. در این مراکز مراقبت درمان، تامین دارو و برخی از خدمات آزمایشگاهی رایگان انجام می‌شود. همچنین بیماران و خانواده‌هایشان تحت برنامه های حمایتی باشگاه مثبت قرار می‌گیرند و خدمات دندانپزشکی رایگان نیز به بیماران ارائه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های پیشگیری از ایدز مطرح بوده و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگزاران، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار جهت کنترل ایدز است.

کد خبر 467055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha