مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

اگرچه کشاورزان می‌توانند از کشت زعفران سود قابل توجهی به‌ دست آورند، اما این فرصت از سوی کشاورزان و مسوولان استان ایلام مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، زعفران گران‌ترین محصول کشاورزی جهان و مهم‌ترین محصول صادراتی کشاورزی در کشور ما محسوب می‌شود و جزو گیاهانی است که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و تولید آن در هر منطقه‌ای، می‌تواند سبب توسعه اقتصادی و درآمدزایی بالا شود.

علاوه بر صرفه اقتصادی زعفران (طلای سرخ)، نیاز کم این گیاه به آب، یکی دیگر از مزیت‌های آن محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌تواند در مناطقی که قابلیت کشت دارد، جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد که به آب زیادی نیاز دارند تا علاوه بر درآمدزایی، مصرف آب نیز کاهش یابد.

طی سال‌های گذشته شاهد کاشت گیاه زعفران در برخی مناطق از شهرستان سیروان استان ایلام بوده‌ایم که بی‌شک، افزایش سطح زیرکشت این گیاه می‌تواند تاثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی داشته باشد.

  • سهولت کاشت زعفران

فردین معتمدنیا کارشناس ارشد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: با توجه به اینکه گیاه زعفران به آب کمی نیاز دارد، این گیاه محصول مناسبی برای مناطق کم آب محسوب می‌شود.

وی افزود: کاشت، داشت و برداشت گیاه زعفران به فناوری پیچیده‌ای نیاز ندارد و به راحتی می‌توان در مناطقی که قابلیت کشت دارد، کاشته شود و بهترین سود را از فروش این محصول به دست آورد.

  • لزوم آموزش کشاورزان

این کارشناس کشاورزی به کاشت این محصول در شهرستان سیروان اشاره و تصریح کرد: ‌ضروری است مسوولان جهت افزایش سطح زیرکشت این گیاه آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه دهند، زیرا بسیاری از کشاورزان با نحوه کاشت این محصول آشنایی ندارند.

معتمدنیا با بیان اینکه فصل مناسب برای کاشت زعفران اواسط تابستان تا مهر است ادامه داد: بعد از کاشت پیاز زعفران در زمین احتیاج به کاشت مجدد زعفران در سالهای بعد نیست و پیاز زعفران در زمین به مدت ۴ تا ۷ سال باقی می‌ماند.

هرچند ۴ سال از اولین کشت زعفران در این شهرستان می‌گذرد، اما کماکان شاهد بی‌وجهی متولیان امر و حتی کشاورزان به این محصول هستیم و هیچ تلاشی برای افزایش کاشت محصول انجام نشده است.

  • کشت زعفران در ۳ و نیم هکتار از اراضی سیروان

نورالدین فتاح زاده رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیروان در این باره به خبرنگار فارس در ایلام گفت: ۳ و نیم هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته است.

وی به مکان یابی جهت افزایش سطح زیرکشت زعفران در این شهرستان اشاره کرد و افزود: کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان در نظر گرفته شده تا شاهد افزایش سطح زیرکشت این محصول در شهرستان سیروان باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سیروان به قابلیت کشت زعفران در چرداول و ایوان نیز اشاره کرد و گفت: کشت زعفران در شهرستان سیروان زمینه اشتغال ۶ نفر را فراهم کرده است.

  • کاشت۳۶ هکتار از اراضی به زعفران

به گفته فتاح زاده، ۳۶ هکتار از اراضی این استان به کشت زعفران اختصاص یافته و این سازمان جهت افزایش سطح زیر کشت در تامین پیاز یارانه‌ای به کشاورزان کمک خواهد کرد.

کد خبر 466863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha