نتایج سرشماری پاییزه پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم نشان می‌دهد که جمعیت آهوان در این خطه نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

آهو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم روز یکشنبه 10 آذر و بدون اشاره به شمار آهوان سرشماری شده اظهار داشت: امسال، با توجه به بارندگی‌های مناسبی که داشتیم، وضعیت مراتع در میاندشت خوب بوده و تولید علوفه در عرصه‌ها بیشتر شده است.

 سیدمحمد موسوی اظهار داشت: بر این اساس آهوان در یافتن غذا با مشکل رو به رو نشده و شرایط برای زیست آنان مساعد بوده است.

وی با بیان اینکه امسال، کشاورزان هم اعتراضی از حضور آهوان در مزارع و باغ‌ها نداشته‌اند گفت: امسال، شکارهای غیرمجاز آهوان هم کاهش یافته است و جوامع محلی و روستاییان، کمتر به شکار اقدام کرده‌اند. 

موسوی اظهار داشت: پاییز پارسال، بیشترین جمعیت آهوانی که در سرشماری، مشاهده شدند، در روستاهای اطراف میاندشت بوده است، زیرا کاهش تولید علوفه و فقر مراتع این گونه از وحوش را به مناطق روستایی کشانده بود.

وی اظهار داشت: امسال وضعیت مناسب مراتع سبب شد تا آهوان کمتر به مناطق روستایی کشانده شوند به طوری که ۹۵ درصد از آهوان سرشماری شده در عرصه‌های تحت مدیریت مشاهده شدند. 

وی گفت: محیط بانان علاوه بر سرشماری پستانداران، مشاهده گونه‌های دیگر همچون کفتار، کاراکال، گرگ و گربه وحشی را ثبت کرده اند که در این میان، مشاهدات نشان می‌دهد جمعیت گربه وحشی در مقایسه با پارسال، بیشتر شده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم افزود: میاندشت، تنها زیستگاه مولد یوزپلنگ در کشور است و جمعیت آهوان به عنوان طعمه این گونه ارزشمند، دارای اهمیت است. 

شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی واقع شده و پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در این شهرستان یکی از زیستگاه‌های اصلی یوزپلنگ آسیایی است.

از دیگر حیات وحش شاخص مناطق این شهرستان می‌توان به آهو، پلنگ، گرگ، کفتار، بزمجه و هوبره اشاره کرد.

کد خبر 466854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha