مهارت‌آموزی سربازان برای غنی‌سازی دوران خدمت و کمک به اشتغال آن‌ها پس از این دوران، اقدامی است که از سال ۹۶ به طور جدی دنبال می‌شود؛ بنا به گفته مدیر کل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای، از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۷۰ هزار سرباز آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

سربازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سربازی یکی از مراحل اصلی زندگی جوانان است و دغدغه اصلی آن‌ها پس از اتمام این دوره، پیدا کردن شغل مناسب است؛ چراکه آن‌ها به علت سربازی برای حدود دو سال از بازار کار فاصله می‌گیرند.

یکی از راهکارهای مناسب برای کمک به این افراد، مهارت‌آموزی در این دوران است که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به کمک نیروهای مسلح، قرارگاه مهارت‌آموزی را ایجاد کرده و مهارت‌آموزی سربازان را در دستور کار قرار داده است.

همچنین هفتم آذرماه سرتیپ موسی کمالی، مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی، اعلام کرد از سال ۱۴۰۱ صدور کارت پایان خدمت بدون داشتن مهارت ممنوع می‌شود.

به گفته وی همه سربازان باید پنج نوع آموزش عمومی و اجتماعی، امداد و نجات، کسب و کار و حقوقی، سبک زندگی- مالی و فضای مجازی کسب و کار و حداقل یک مهارت منجر به اشتغال را فرا گیرند.

  • برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای سربازان

در این راستا مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای روز شنبه اظهار کرد: یکی از اقداماتی که امسال به رسمیت شناخته شد دستورالعمل مهارت‌آموزی در محیط کسب و کار واقعی به سربازان وظیفه است.

حبیب عرفان‌منش افزود: بر این اساس به بنگاه‌های اقتصادی مرتبط با نیروهای مسلح اجازه داده شد از سربازان وظیفه استفاده کنند و همه کارگاه‌های تولیدی و خدماتی که در اختیار نیروهای مسلح هستند می‌توانند برای سربازان وظیفه‌ای که در آن محل کار می‌کنند دوره‌های مهارت‌آموزی توسط استادکاران و مربیان برگزار کنند.

به گفته وی پس از ابلاغ دستورالعمل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این دوره‌ها توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مستندسازی و به رسمیت شناخته می‌شود.

عرفان‌منش گفت: امسال آموزش مجازی و الکترونیکی را نیز در دستور کار داریم تا سربازانی که در مناطق مرزی و نقاط دورافتاده به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دسترسی ندارند از این دوره‌ها استفاده کنند.

به گفته مدیرکل راهبری اجرای آموزش فنی و حرفه‌ای تاکنون بیش از ۲ هزار نفر از دوره آموزش مجازی استفاده کردند.

وی درباره محدودیت‌های آموزش به سربازان، گفت: در آموزش به سربازان وظیفه، اصل بر این است که این آموزش‌ها خللی بر وظایف و تکالیف سربازان ایجاد نکند و این موضوع باعث می‌شود مدت دوره‌ها با محدودیت مواجه شود.

عرفان‌منش افزود: کمبود مربیان مربوطه در دروه‌های مختلف و هزینه بالای آموزش‌های تخصصی از دیگر محدودیت‌های در این خصوص است.

  • صدور گواهینامه رسمی با موفقیت در آزمون‌های مربوطه

وی درباره گستره آموزش به سربازان گفت: این آموزش‌ها در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات، کشاورزی، خودرو، برق، تاسیسات، صنایع چوب و مباحث مختلف اجرا می‌شود و چنانچه سربازان در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند و موفق به کسب امتیاز مربوطه شوند، گواهینامه رسمی صادر می‌شود.

این مقام مسئول درباره آمار اشتغال سربازان پس از پایان دوره گفت: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال مسئول تامین تسهیلات اشتغال‌زایی و رصد اشتغال مهارت‌آموزان سرباز است و تاکنون آمار رسمی اعلام نشده است.

وی افزود: در مجموع سازمان فنی و حرفه‌ای یک سال پس از اتمام دوره، رهگیری‌های لازم را انجام می‌دهد و بر اساس آخرین آمار ۴۸ درصد مهارت‌آموزان در این سازمان مشغول به کار شدند و می‌توان گفت نیمی از فارغ‌التحصیلان موفق سازمان فنی و حرفه‌ای وارد فضای کسب و کار می‌شوند که این نتیجه را می‌توان به سربازان وظیفه تعمیم داد.

کد خبر 466702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha