همان‌طور که الگوی ورزش مردان و زنان در استان‌های مختلف کشور ما متفاوت است، در کشورهای دیگر هم تفاوت‌هایی در میزان تمایل افراد به ورزش کردن دیده می‌شود.

ورزش

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: استقبال مردان در استان تهران در سال ۹۷ از ورزش‌های همگانی و غیرحرفه‌ای حدود ۴ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۳۲۵ نفر بوده، این در حالی‌ست که در میان زنان این آمار در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۰۶ نفر بوده است.استقبال زنان در استان تهران بیشتر از ورزش های همگانی، شنا و انواع ورزش های رزمی مانند ووشو، تکواندو و کاراته است.سال ۹۷ استقبال زنان از  ورزش حدود ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۸۰۶ نفر بود.در ۶ ماه اول ۹۸ نیز استقبال زنان از ورزش حدود یک ملیون و ۹۳۸ هزار نفر بود.

از آن‌سو آمار مشارکت ورزشی در اروپا نشان می‌دهد مردم کشورهای اسکاندیناوی با آن‌که در آب‌وهوای سردسیر زندگی می‌کنند، تمایل بیشتری به فعالیت‌های ورزشی دارند.

مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی مشارکت زنان و مردان در فعالیت‌های ورزشی را در کشورهای عضو این اتحادیه منتشر کرده است. این درصدها آمار افرادی را نشان می‌دهد که دست کم یک بار در هفته ورزش می‌­کنند. براساس آمار اعلام شده، کشورهای شمال اروپا بیشترین و کشورهای شرق اروپا کمترین مشارکت را در این زمینه دارند.

زنان دانمارک، فنلاند و ایسلند به ترتیب با ۷۸، ۷۵ و ۷۳ درصد مشارکت در فعالیت‌­های ورزشی، رتبه‌­های نخست تا سوم را در بین کشورهای اروپایی دارند. در مقابل، درصد مشارکت مردان در ورزش در فنلاند بیشتر از سایر کشورهای اروپایی است(۷۴ درصد). اتریش با ۷۲ درصد و نروژ و دانمارک با ۷۱ درصد به ترتیب در رتبه‌­های دوم و سوم قرار دارند.

مردان و زنان در کشورهای رومانی، ترکیه و بلغارستان به ترتیب کمترین فعالیت بدنی را در بین کشورهای اروپایی دارند. سه درصد زنان رومانیایی، پنج درصد زنان ترکیه ای و هفت درصد زنان بلغارستانی دست کم یک‌بار در هفته فعالیت بدنی دارند. این نسبت در مردان به ترتیب هفت، ۱۰ و ۱۴ درصد است.

محل و انگیزه ورزش کردن

بنابر آمار منتشر شده از سوی شورای اروپا، ۴۵ درصد مردان اروپایی دست کم یک بار در هفته فعالیت ورزشی دارند، درحالی‌که این نسبت در زنان ۳۷ درصد است. میزان مشارکت در فعالیت‌های ورزشی براساس سن متفاوت است و بیشترین تفاوت در جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله دیده می‌شود. ۷۵ درصد مردان جوان و ۵۵ درصد زنان جوان دست کم یک بار در هفته ورزش می‌کنند.

تفاوت­‌های بین مرد و زن با توجه به محل ورزش کردن نیز قابل توجه است. مردان بیشتر تمایل دارند فعالیت‌های ورزشی را در باشگاه‌های ورزشی یا محل کار انجام بدهند، اما زنان معمولا ترجیح می‌­دهند در خانه یا در مسیر بین خانه و کار یا مدرسه یا محل خرید فعالیت بدنی داشته باشند. مردان دو برابر زنان در باشگاه‌های ورزشی عضو هستند. این گزارش تفاوت‌های ذکرشده را به نقش ماهیتی و مراقبتی که زنان همواره در طول تاریخ در خانواده داشته‌اند نسبت می­‌دهد.

انگیزه مردان و زنان از ورزش کردن هم با هم متفاوت است. درحالی که بیشتر مردان انگیزه اصلی خود را سرگرم شدن(۳۳ درصد)، بودن با دوستان(۲۳ درصد) و افزایش عملکرد فیزیکی(۲۶ درصد) بیان می‌­کنند، زنان بیشتر دغدغه کنترل وزن(۲۶ درصد)، بهتر کردن ظاهر فیزیکی (۲۴ درصد) یا کند کردن روند پیری بدن (۱۷ درصد) خود را دارند. این تفاوت می‌تواند با توجه به کلیشه‌های ذهنی عوام که از مردان انتظار قوای جسمی بالاتر و از زنان انتظار ظاهر زیباتر و جوانتر دارد، قابل توجیه باشد.

کد خبر 466691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha