چند سالی می شود که قصه ریزش دیوارهای «خازن الملک» در پاساژ «ضیافت» از یک سو هر روز دل مستاجران ملک را می لرزاند و از سوی دیگر بساط خوشحالی را در دل مالکان پهن می کند. یادگار دوره قاجاریه که این روزها تلاش دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی شهر تهران، زورشان به مالکانش و اهداف اقتصادی که در سر دارند، نمی رسد تا قدمی برای بازسازی اش برداشته شود.

خانه خازن الملک

همشهری آنلاین / فاطمه عسگری نیا:  پس از حادثه «پلاسکو» و ارسال اخطاریه ­های شهرداری منطقه 12 و آتش­نشانی به پاساژ ضیافت، پیگیری کسبه این مجموعه برای رفع مشکلات ایمنی ساختمان از سوی مالکان شدت بیشتری گرفت. این در حالی­ست که متاسفانه مالکان با توجه به اهداف اقتصادی و تجاری که دنبال می کنند با نادیده گرفتن اخطاریه­ های فوق در صدد تخریب این ملک قدیمی و تاریخی­ اند.

داودآبادی یکی از کاسبان پاسا‍ژ ضیافت به همشهری محله گفت:«‌ مالکان ساختمان دنبال تخریب این ملک و ساخت یک مجتمع تجاری هستند برای همین با استفاده از نفوذ خود اجازه نمی­ دهند پیگیری ­های مستاجران و دوست­داران بناهای ارزشمند تاریخی به نتیجه برسد.»

این بنا یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند تهران قدیم است که در کنار ظرفیت­های اقتصادی و تجاری از ظرفیت گردشگری خوبی نیز برخوردار است و می­ تواند در صورت بازسازی به  عنوان یکی از اولویت های گردشگری در محدوده بازار تبدیل شود.

پاساژ ضیافت یکی از پاساژهای ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور است. این در حالی است که برخلاف قانون، چندی پیش مالکان با نصب یک پلاکارد نام پاساژ را به نام پاساژ «خیام» تغییر داده ­اند.

گزارش تکمیلی همشهری محله از وضعیت این مجموعه تاریخی به زودی  منتشر می شود.

کد خبر 466673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha