درحالی کیوی به عنوان ارزآورترین محصول باغی مازندران محسوب می‌شود که حضور دلالان و واسطه ها و مناسب نبودن زیرساخت های صادراتی فعالان این بخش را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

باغ کیوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تولیدکنندگان کیوی در غرب مازندران از نبود بستر مناسب جهت صادرات کیوی به بازارهای هدف، نبود حمایت از سوی دولتمردان، وجود واسطه‌های بیشمار و همچنین ضرورت استقرار کارخانه‌های فراوری و تبدیلی محصول کیوی را از جمله موانع و مشکلات عرضه این محصول پرسود می‌دانند.

این گلایه‌ها اما در حالیست که شهرستان تنکابن با دارابودن ۴ هزار هکتار باغ کیوی و تولید آن به میزان سالیانه ۸۵ هزار تن در صورت حمایت دولت می‌تواند بستری مناسب جهت پرورش و تولید یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی بوده و نقش بسزایی را در سود ناخالص ملی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

محمد صدوقی یکی از تولیدکنندگان کیوی در تنکابن و عضو هیئت مدیره انجمن کیوی‌کاران غرب مازندران در حاشیه نخستین جشنواره تخصصی کیوی در نشتارود با بیان اینکه کیوی با میزان درآمد ۵۰۰ میلیون دلار در سال برای دولت به رسمیت شناخته نشده است، اظهار داشت: کیوی ارزآورترین محصول کشاورزی در غرب مازندران محسوب شده و بازارهای هدف خوبی هم در کشورهای همسایه و اورآسیا دارد که در صورت توجه و حمایت می‌تواند به یک برند تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تولید کیوی بیش از میزان مصرف داخلی است، افزود: مازاد تولید باید صادر شود و به همین دلیل اعمال سیاست‌های تشویقی برای صادر کردن این محصول از یک سو و البته تولید کیوی استاندارد بالای ۷۰ گرم از سوی تولیدکنندگان می‌تواند زمینه و بستر بسیار مطلوبی را برای درآمدزایی و سودآوری باغداران به همراه داشته باشد.

این تولیدکننده کیوی با اشاره به وجود واسطه‌ها و دلالان در این صنعت خاطرنشان کرد: در صادرات کیوی تولیدکننده‌ها مستقیما با صادرکننده‌ها در ارتباط نیستند و در واقع این دلالان هستند که بین صادرکننده و تولیدکننده قرار می‌گیرند.

صدوقی با بیان اینکه حذف واسطه‌ها کمک بزرگی به تولیدکنندگان است، گفت: بیمه کشاورزی هم باید با در نظر گرفتن شاخصه‌های حمایتی، شرایط امنی را پس از بیمه باغات برای باغداران ایجاد کند تا در صورت وقوع بحران سرمازدگی و یا برف و ... کشاورز با امنیت خاطر به تولید محصول بپردازد.

عبدالرضا معلمی یکی دیگر از تولید کنندگان کیوی و مرکبات هم خواستار حذف واسطه‌ها شد و پیشنهاد کرد: اگر دولت صادرکننده‌های بزرگ را وارد منطقه غرب مازندران کرده و محصول کیوی را بعنوان صنعتی راهبردی به آنان معرفی کند، سودآوری خوبی از رهگذر صادرات این محصول عاید کشاورزان و باغداران از یکسو و تقویت اقتصاد منطقه از سویی دیگر و در نهایت سود ناخالص ملی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کیوی محصولی است که می‌توان چندین نوع محصول جانبی از آن تولید کرد، افزود: استقرار صنایع تبدیلی برای تولید میوه خشک کیوی یا همان چیپس، محصولات بهداشتی و آرایشی کیوی، پودر ارگانیک کیوی برای نرم کردن گوشت، کنستانتره و مربا و ترشی جات کمک شایان توجهی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد باغداران خواهد کرد.

  • کاشت، داشت و برداشت کیوی تخصصی شود

معلمی همچنین گذر از کاشت، داشت و برداشت سنتی کیوی و به سمت و سوی تخصصی رفتن آن را از ضروریات دانست و گفت: آموزش صحیح باغداران برای افزایش کیفیت محصول کیوی موضوعی است که باید کارشناسان جهاد کشاورزی به آن توجه کنند.

سهراب کریمی حقیقی یکی دیگر از تولیدکنندگان کیوی در تنکابن است، می‌گوید: کیوی محصولی ارزآور و پرسود است که می‌تواند پس از پسته و زعفران، با فراهم کردن زمینه صادرات آن بسیار درآمدزا باشد.

وی با بیان اینکه حمایت دولت از باغداران چشمگیر نیست، اضافه کرد: حذف دلالان و واسطه‌ها که هرگاه دلشان بخواهد با پراکندن شایعه‌ای نرخ بازار را دچار تشنج می‌کنند، بزرگترین کمک به کشاورزان و باغداران خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه ما تولیدکنندگان در واقع خودمان آستین را بالازده و سعی کردیم تا این محصول بعنوان یک برند از غرب مازندران به بازارهای داخلی و خارجی بشناسانیم، خاطر نشان کرد: ۶۰ درصد محصول کیوی که در تنکابن تولید می‌شود قابلیت صادرات دارد و این یک ظرفیت سودآور بوده که با یک برنامه ریزی اصولی و ایجاد بستر مناسب جهت صادرات می‌شود رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه را رقم زد.

علی تازه آبادی دیگر تولیدکننده کیوی است که در حاشیه این جشنواره می‌گوید: غرب مازندران با دارا بودن اراضی و باغات مستعد یکی از مناطق بسیار مناسب جهت کشت کیوی بوده و محصول تولیدی ما، با کیوی نیوزیلند که بازار کیوی جهان را در دست دارد از نظر طعم و مزه برابری می‌کند.

وی افزود: اما متاسفانه با وجود چنین استعدادی، بدلیل نبود حمایت دولتمردان ما نتوانستیم این محصول تقریبا جدید را به بازارهای هدف آنچنان که باید معرفی کنیم. این در حالیست که محصول کیوی ما زمانی به برداشت می‌رسد که نیوزیلند در آن زمان محصولی جهت عرضه به بازار ندارد و این یک امتیاز برای ماست.

تازه‌آبادی اضافه کرد: تنها با یک برنامه‌ریزی درست و اعمال سیاست‌های تشویقی از سوی دولتمردان و آموزش کشاورزان و باغداران جهت تولید کیوی استاندارد می‌توانیم صاحب بازارهای جهانی شده و سودی سرشار را از این رهگذر عاید باغداران و البته کشور سازیم.

این تولیدکننده تصریح کرد: برچیده شدن بساط دلالان، حمایت دولت، آموزش درست باغداران و فراهم شدن بستر مناسب صادرات به برند شدن این محصول می‌انجامد.

  • بازارهای جهانی کیوی را در دست گیریم

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی نیز در نخستین جشنواره تخصصی کیوی در نشتارود گفت: کیوی محصولی جدید و با توجیه اقتصادی بوده که اراضی غرب مازندران مستعد کشت آن بوده و باید به عنوان محصولی راهبردی مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کیوی با تحصیلات عالیه و کارکردی به روز با میانگین تولید بالا در این منطقه فعالیت دارند، افزود: کیوی در کشور ما زمانی برداشت می‌شود، که در نیوزیلند که رقیب اصلی ما است، فصل برداشتش فرا نرسیده و این یک امتیاز برای ایران است که بازارهای جهانی را در دست بگیرد.

شریعت‌نژاد با اشاره به محورهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: برای تحقق این سیاست باید از مزیت‌های هر منطقه‌ای بهره گرفت و گل و گیاه، مرکبات، کیوی و شیلات از جمله ظرفیت‌های شهرستان تنکابن است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تقویت صادرات و تشخیص ذائقه کشورها از جمله مولفه‌هایی است که باید برای تقویت ارزآوری محصول کیوی در نظر داشت.

توجه به اقتصاد غیر نفتی و سود ناخالص ملی از ضروریات شکوفایی و بهبود اقتصاد بوده و می‌طلبد که دولت به محصولاتی ارزآوری چون کیوی که از مزیت‌ها و امتیازات منطقه غرب مازندران است توجه ویژه داشته باشد. زیرا حال اقتصاد کشور در شرایط کنونی تنها در صورت تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از آنها بهتر می‌شود.  

کد خبر 466552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =