جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بوی یک عطر دلنشین به مشامتان برسد و دلتان بخواهد نامش را بدانید، بعد هم با خودتان فکر کنید چرا هرچه عطر و ادوکلن و انواع خوشبوکننده‌ها را می‌خرید، هیچ‌کس از بوی آن تعریف نمی‌کند؟

عطر

نیلوفر ذوالفقاری: این روزها که خرید یک عطر و ادوکلن اصل و خوب، حسابی پرهزینه است باید موقع انتخاب آن، نکات مختلفی را بدانیم تا از انتخابمان پشیمان نشویم. از طرف دیگر انتخاب‌های دیگری هم داریم که می‌توانند ما را به هدفمان، یعنی همان خوشبو بودن برسانند. نگهداری از عطرها، تشخیص اصل یا تقلبی بودن و ملاحظات ضروری موقع انتخاب عطر، نکاتی است که مجید حسینی، به‌عنوان یکی از فعالان قدیمی این حوزه برایمان مرور می‌کند.

اول از همه برای حفظ سلامتی‌تان لازم است عطر تقلبی استفاده نکنید. عطرها به‌طور مستقیم با سیستم تنفسی شما سروکار دارند. اگر عطر شما تقلبی و با مواد بی‌کیفیت ساخته شده باشد احتمال اینکه به بدن شما، سیستم تنفسی، پوست‌تان و حتی به محیط‌زیست صدمه بزند زیاد است. عطرهای تقلبی با همان شکل و شمایل نمونه اصلی و رایحه‌ای مشابه، به قیمتی به‌مراتب کمتر در بازار پیدا می‌شوند. ممکن است ارزان بودن آنها وسوسه‌کننده باشد، اما انتخاب آنها پیامدهایی هم دارد. اگر عطر شما تقلبی باشد می‌تواند علاوه بر پوست، به ریه‌ها هم آسیب بزند. علائمی مثل خارش گلو و بینی، عطسه، آبریزش بینی و سرفه می‌تواند نشان‌دهنده مشکل‌داربودن عطرتان باشد. از طرف دیگر افرادی که آلرژی دارند یا به بیماری‌ها و مشکلات تنفسی مثل آسم دچار هستند باید بیشتر به این خطر توجه کنند.

  •    چطور بفهمیم تقلبی است؟

هرچند فروشندگان عطرهای تقلبی از هر راهی استفاده می‌کنند تا شما وسوسه و با یک شیشه عطر غیراصل راهی خانه شوید، اما اگر بدانید چطور می‌توان عطر تقلبی را تشخیص داد، کمتر فریب آنها را می‌خورید. یادتان باشد عطرهای تقلبی معمولا شیشه‌های نامرغوب و کدری دارند. چاپ روی شیشه و جعبه معمولا کمرنگ و با نمونه اصل آن متفاوت است و محتویات شیشه به طرز عجیبی غیرعادی به‌نظر می‌آید؛ مثلا خیلی پررنگ است. اگر عطر خاصی را مدنظر دارید از قبل شکل ظاهری آن را حتی شده از روی عکس ببینید تا بتوانید با اطمینان از اصل بودن آن، انتخاب کنید. فریب ادعاهای فروشنده را نخورید. اینکه این عطر جعبه ندارد، نمونه آزمایشی است یا چون خودشان واردکننده هستند عطرها را ارزان‌تر می‌فروشند، همه بهانه‌هایی برای فروختن عطر تقلبی به شما هستند. راحت‌ترین و بهترین روش برای تشخیص عطر تقلبی و اصل هم این است که از جای مطمئن خرید کنید. از کنار خیابان یا فروشگاه‌هایی که نمی‌شناسید عطر نخرید. اگر فروشگاه و فروشنده مطمئنی سراغ دارید حتما برای خریدن عطر با خیال راحت از آنها کمک بگیرید.

  • سرد یا گرم؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند این عطر گرم است و آن یکی سرد، یا از واژه‌های تلخ و شیرین برای نوع رایحه‌ها استفاده می‌کنند. عطرها با اینکه خیلی متفاوت هستند، اما در ساخت آنها معمولا از رایحه‌های اصلی استفاده می‌شود. رایحه‌هایی مثل عطر گل‌ها، رایحه‌های شرقی، ترکیب گل، چوب صندل و میوه‌ها جزو اصلی‌ترین مشخصه‌های اولیه عطرها هستند. در ساخت عطرها از گیاهانی مانند بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اکالیپتوس، کندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی‌لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعناع، کاج، تمشک، رز، گل‌مریم و وانیل استفاده می‌شود.

استفاده از هر یک از این گیاهان و میوه‌هاست که تعیین می‌کند عطر شما سرد است یا گرم؟ جالب‌ترین بخش ماجرا آنجاست که راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت، یعنی حیوانات فاش می‌شود. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشک به دوام عطرها کمک می‌کنند. این یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشک و عنبر هم به عطرشان اضافه می‌کنند تا ماندگارتر شود. معمولا میزان این مواد در پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها بیشتر از سایر عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برایتان مهم است به سراغ این دو دسته بروید. حالا دیگر بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را می‌شناسند و می‌دانند عطرهایی که در آنها رایحه شکلات یا چوب صندل یا ادویه‌های شرقی به‌کار رفته باشد، عطرهای گرم به‌حساب می‌آیند و عطرهایی که در آنها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به‌کار رفته باشد عطرهای خنک هستند. برای فصل‌های سرد باید از رایحه‌های گرم استفاده کرد و برای فصل‌های گرم از رایحه‌های سرد.

  • خودتان انتخاب کنید

هرقدر هم که عطر شما به‌نظر دیگران خوشبو برسد، این خودتان هستید که باید بوی آن را بپسندید. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که افراد به‌طور غریزی عطری را انتخاب می‌کنند که با بوی طبیعی بدنشان بهترین ترکیب را دارد. نکته‌ای که باید آن را همواره به‌خاطر داشته باشید این است که بهترین کسی که می‌تواند تشخیص دهد چه عطری مناسب شماست خودتان هستید. اجازه ندهید دیگران برای عطری که می‌خواهید بخرید تصمیم بگیرند، چون بیشتر از همه خودتان بوی عطرتان را حس می‌کنید و حتما می‌دانید بوها چقدر روی سیستم عصبی و احساسی مؤثر هستند. شاید به همین دلیل باشد که عطرهایی که از دیگران هدیه می‌گیریم ممکن است چندین سال بلااستفاده بمانند چون به‌نظر هدیه‌دهنده خوشبو بوده‌اند، اما ما آنها را نمی‌پسندیم.

رایحه‌ها بسیار سلیقه‌ای انتخاب می‌شوند و مهم سلیقه خود شماست. بیشترین سایزهایی که در میان عطرها به چشم می‌خورد، شیشه‌های ۵۰‌میلی‌لیتری، ۱۰۰‌میلی‌لیتری و ۲۰۰ میلی‌لیتری هستند. توصیه می‌شود اگر عطری را برای نخستین بار می‌خرید، حجم کمتر و شیشه کوچک‌تر را انتخاب کنید، چون این انتخاب، ریسک کمتری دارد. ممکن است در طول زمان سلیقه‌تان تغییر کند، پس حجم کمتر انتخاب منطقی‌تری است.

  • چطور عطر بزنیم

بله، عطرزدن هم فوت و فن‌هایی دارد که باعث می‌شود ماندگاری آن بیشتر شود یا بوی آن بهتر به مشام برسد. اگر این نکات را رعایت کنید مجبور به استفاده مجدد نخواهید بود. عطر را روی قسمت‌های نبض‌دار بدن اسپری کنید؛ آن هم نه از فاصله خیلی نزدیک. اگر عطر از فاصله نزدیک اسپری شود، روی یک نقطه جمع و تلخ می‌شود. مچ دست‌ها، گردن و آرنج‌ها محل‌های اصلی اسپری‌شدن عطر هستند. دست‌تان را در فاصله ۱۰تا ۱۵سانتی‌متری این نقاط بگیرید و به آرامی عطر را اسپری کنید. بعد از استفاده از عطر، مچ‌ها را به همدیگر نمالید، این کار باعث خراب شدن بوی عطرتان می‌شود. یکی از راه‌های دیگر این است که مقدار کمی از عطر را در هوا اسپری کنید و به سمت آن بروید، به این ترتیب عطر روی تمام بدنتان خواهد نشست.

به جای اینکه شیشه عطر را همراه خود بردارید تا درصورت نیاز در طول روز استفاده کنید، می‌توانید تعدادی گوش پاک کن را به عطر آغشته کنید و در یک سلفون دربسته همراه خود داشته باشید تا پوست‌تان را درصورت نیاز با آنها معطر کنید. این کار از طرفی خیلی آسان‌تر از همراه داشتن شیشه عطر در مکان‌های مختلف است و از سوی دیگر خطر ضربه‌خوردن، افتادن از کیفتان و شکستن شیشه عطر، آن را تهدید نمی‌کند. اگر ته شیشه عطرتان قطراتی باقی مانده است می‌توانید آن را به یک لوسیون یا کرم غیرمعطر اضافه کنید. به این ترتیب از تمام عطرتان استفاده کرده‌اید و حتی آخرین قطرات آن نیز هدر نمی‌رود!

  •    رایحه ضربدر۲

برای اینکه بوی عطرتان ماندگارتر باشد و بیشتر احساس شود، از تمام محصولات وابسته به عطرتان استفاده کنید. معمولا عطرهایی که توسط برندهای معروف تولید می‌شوند، محصولاتی مثل لوسیون و ژل حمام هم به همراه دارند که گزینه‌های شما را تکمیل می‌کنند. استفاده از این محصولات باعث می‌شود قدرت بوی انتخابی شما بیشتر از همیشه شود. بعد از حمام، لوسیون همان محصول یا اسپری را استفاده کنید. در نهایت هم عطرتان را روی بدن اسپری کنید. با این کار انگار رایحه موردعلاقه‌تان را ضربدر۲کرده‌اید تا بهتر به مشام برسد. بدن در فصل‌های گرم سال بیشتر عرق می‌کند و همین باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر می‌شود؛ برخلاف زمستان که عطرها ماندگاری بیشتری روی لباس یا پوست دارند. روی نبض‌هایتان را پیش از اسپری کردن عطر، با کرم، لوسیون یا وازلین چرب کنید تا عطرتان ماندگاری بیشتری داشته باشد. ماده‌ای چرب مانند پماد یا وازلین، عطر را نسبت به زمانی که آن را روی پوست خشک اسپری می‌کنید زمان طولانی‌تری روی پوست‌تان نگه خواهد داشت. عطر را درست زمانی که تازه دوش گرفته‌اید، روی بدن خود اسپری کنید. رطوبتی که روی پوست‌تان وجود دارد باعث باقی‌ماندن عطر روی پوست می‌شود. این کار از جهت دیگر هم مفید است، چراکه باعث می‌شود عطر با لباس‌ها یا زیورآلات شما تماس پیدا نکند. چربی عطر روی برخی از پارچه‌ها باقی می‌ماند، همچنین بعضی از انواع زیورآلات در مقابل الکل موجود در عطرها مقاوم نیستند و رنگ آنها تغییر می‌کند.

  •    ارزان نخرید

البته که عطر این روزها اصلا ارزان نیست، اما خرید یک عطر باکیفیت و با قیمت مناسب بهتر از یک انتخاب ارزان‌قیمت است. ارزان‌قیمت‌ها معمولا تقلبی هستند و شاید ابتدا بویی شبیه به نمونه اصلی داشته باشند، اما معمولا پس از استفاده بدبو می‌شوند. گاهی این عطرها روی لباستان لکه‌های قوی ایجاد می‌کنند و گاهی هم خیلی زود بویشان را از دست می‌دهند و آن‌وقت است که متوجه می‌شوید انتخاب آنها چقدر اشتباه بوده است. گاهی بهتر است صبر کنید و به جای عطر، تا مدتی از اسپری‌ها استفاده کنید یا اینکه شیشه‌های کم‌حجم که قیمت کمتری دارند و یا نمونه‌های جیبی عطرها را بخرید، اما تن به خریدن نسخه تقلبی ندهید.

عطر را معمولا روی لباس اسپری نمی‌کنند، به‌خصوص پرفیوم‌ها و ادوپرفیوم‌ها، چون میزان روغن آنها بالاست و روی لباس لکه می‌اندازد، ولی اگر خیلی دوست دارید لباستان هم بوی عطر بدهد، می‌توانید عطر را روی لباس‌های تیره و با فاصله اسپری کنید، آن هم در محل‌هایی که به چشم نمی‌آیند، مثل زیر تای یقه لباس. با دنیای عطرها و اصطلاحات مربوط به آنها آشنا شوید تا وقتی موقع خرید عطر، فروشنده درباره خصوصیات عطرهای مختلف صحبت می‌کند یا جایی درباره عطرها می‌خوانید، بدانید این اصطلاحات دقیقا به چه چیزی اشاره دارند. این کار به شما برای یافتن عطری که مدنظر دارید کمک زیادی می‌کند.

  • مراقب باشید نپرد

پریدن عطر که شوخی است، اما اگر خوب از عطرتان مراقبت نکنید عمر آن کوتاه می‌شود. بعد از استفاده عطر از محکم بسته‌شدن در آن مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خوشید قرار ندهید. این کار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش می‌شود. اگر برایتان سؤال بود که چرا خیلی از تولیدکنندگان عطرها شیشه‌های تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب می‌کنند، حالا دیگر پاسخش را می‌دانید. سعی کنید عطری را انتخاب کنید که خودتان می‌پسندید چون بیش از همه خودتان بوی آن را حس می‌کنید و باید با آن احساس راحتی کنید. به اینکه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوشبوست اکتفا نکنید؛

ضمن اینکه بوی هر عطر روی پوست افراد مختلف، متفاوت به مشام می‌رسد. پوست هر کسی، میزان خشک یا چرب بودن و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است. وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی می‌روید، بگذارید عطر ۱۰دقیقه روی پوست‌تان بماند. معمولا بعد از ۱۰دقیقه عطرها بوی اصلی خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه. عطرهایی هم هستند که شاید ابتدا دوستشان نداشته باشید، اما تازه بعد از گذشت یک ساعت بوی واقعی آنها را بپسندید؛ بنابراین سعی کنید برای خرید عطر عجله نکنید.  عطرهایتان را در حمام یا سایر فضاهای گرم و مرطوب دیگر نگذارید. گرما، نور و رطوبت باعث تجزیه شدن و از بین رفتن ماندگاری عطر می‌شود، به جای آن می‌توانید یک ظرف مخصوص برای آنها درنظر بگیرید که از عطرهایتان در فضایی خنک و خشک و دور از نور پنجره محافظت کند.

  •    چند نوع عطر داریم؟

البته که موقع خرید عطر ما سراغ فرمول ساخت آن نمی‌رویم و رایحه، شکل ظاهری شیشه و قیمت آن برایمان اولویت دارد، اما بد نیست کمی بیشتر درباره ساخت آن بدانیم. عطرها از ۷۸الی ۹۵درصد الکل طبیعی به‌علاوه اسانس‌های روغنی ساخته می‌شوند. اسامی مختلفی که به عطرها می‌دهیم بسته به اینکه در هر عطری میزان اسانس روغنی به‌کار رفته چقدر است، تعیین می‌شود. هرقدر میزان اسانس روغنی یک عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری آن زیادتر خواهد بود، به همین دلیل باید با توجه به استفاده‌ای که از عطرتان می‌کنید، یکی از دسته‌های بالا را انتخاب کنید. معمولا برای مهمانی‌ها دسته اول و دوم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص آنهایی که دوست ندارند عطرشان را همراه ببرند و آن را مجددا تجدید کنند. برای استفاده‌های روزمره و محیط‌های کاری، از ادوتویلت‌ها و ادوفرش‌ها استفاده کنید که رایحه‌های رقیق و ملایمی دارند.

کد خبر 466382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha