همشهری آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی سال 1387 را سال ساخت و ساز در زمین‌های 99 ساله نامگذاری کرد.

محمد سعیدی کیا با اعلام سیاست‌های ساخت و ساز مسکن در سال آینده گفت: تبصره 6 قانون بودجه امسال در مجلس به صورت لایحه تکمیل‌تر، تصویب شده است که با رفع برخی اشکالات به قانون دائمی تبدیل می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به تصویب طرح راهبردی و جامع تهران در شورای عالی شهرسازی و ابلاغ آن در آینده نزدیک افزود: این طرح نیازمندی‌های اصلی یک شهر را به لحاظ شهرسازی، بافت و فعالیت‌های کاری پاسخ می‌دهد.

وزیرمسکن تصریح کرد: برای تهیه این طرح دو سال کار مطالعاتی شده و یک سال هم تصویب آن طول کشیده است.

سعیدی کیا با اشاره به دستورالعمل جدید شورای عالی شهرسازی مبنی بر واگذاری اجرای طرح‌های جامع شهرهای زیر 150 هزار نفر به استانداران، درباره خبر انتقال پایتخت گفت: برنامه‌ای برای انتقال نداریم چرا که جابجایی پایتخت نیازمند مطالعات دقیق اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه سال 85 به نوشتن برنامه و سیاست‌های بخش مسکن گذشت و در سال 86 نیز سیاست‌های بخش مسکن و امور شهرسازی طبق بند "د" تبصره 6 بودجه امسال به اجرا گذاشته شد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ساخت واحدهای مسکونی که زمین اجاره‌ای 99 ساله آن در سال جاری تامین شده است در پایان سال آینده تمام شود.

وی با اشاره به عملکرد واگذاری زمین در قالب طرح مسکن مهر یادآور شد: امسال در مجموع حدود 15 هزار هکتار زمین اجاره‌ای 99 ساله به تعاونی‌های مسکن مهر واگذار
و در هر هکتار ساخت 60 تا 80 واحد مسکونی طراحی شده است.

سعیدی کیا همچنین حمایت دولت برای خانه‌دار کردن کم درآمدهای جامعه خاطرنشان کرد: خارج کردن قیمت زمین از قیمت نهایی مسکن، از مهمترین برنامه‌های دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد در سال 86 بوده است.

وزیرمسکن با اشاره به تشکیل 29 نشست همفکری و هماهنگی با مسئولان وزارت تعاون برای شتاب بخشیدن به طرح واگذاری حق بهره برداری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله در قالب طرح مسکن مهر تصریح کرد: دولت از امسال 70 درصد قیمت ساخت و ساز در زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله را به صورت وام تامین کرده است که سال‌آینده هم ادامه خواهد داشت.

سعدی کیا، ساخت سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر را مهم دانست و افزود: در این طرح تا کنون بیش از 200 هزار پروانه ساخت مسکن صادر شده است.

وی با اشاره به واگذاری زمین به استعداد ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی به تعاونی‌های مسکن مهر در 9 ماه گذشته گفت: هم اکنون بیش از 30 هزار واحد مسکونی در این طرح در حال ساخت و ساز است.

سعیدی کیا به ثبت نام 3 میلیون و 600 هزار نفر در قالب طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: تمام افرادی که تا اسفند 86 در این طرح ثبت نام کرده باشند و مشمول شناخته شوند تا پایان سال 87 زمین اجاره‌ای 99 ساله خود را حتما دریافت می‌کنند و البته ثبت نام متقاضیان در این طرح ادامه خواهد داشت.

وزیر مسکن همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در ساخت و ساز و حذف عوارض ساخت و ساز برای افرادی که از این فناوری‌ها استفاده
می‌کنند، افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در سال جاری در دستور کار قرار گرفت
و برای نوسازی هر واحد مسکونی فرسوده حدود 15 میلیون تومان وام داده می‌شود.

سعیدی کیا در پاسخ به سوالی درباره برخی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر گفت: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر طبق آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار متعادل بوده است اما در ماه پایانی سال به نظر می‌رسد اندکی افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به لایحه پیش فروش واحدهای مسکونی و رعایت نکات حقوقی آن افزود: این طرح هم اکنون در مجلس است تا در صورت تصویب و قانون شدن، پیش فروش واحدهای مسکونی ساماندهی شود.

کد خبر 46638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز