یک خروس برنزی که نیروهای استعمارگر انگلیس آن را حوالی سال ۱۸۹۷ از شهر بنین ربوده بودند، از دانشگاه کمبریج به خانه خود در نیجریه بازمی‌گردد.

خروس برنزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، خروس برنزی موسوم به اوکوکور یکی از نخستین اشیایی است که بریتانیا در اقدامی پیش‌بینی‌نشده آن را برای بازگرداندن به سرزمین مادری برگزیده است. هر چند هنوز زمان دقیق بازگشت خروس به شهر بنین در نیجریه معلوم نیست. این مجسمه برنزی همراه هزاران شیء برنزی دیگر از سوی نیروهای انگلیس استعماری در قرن ۱۹ از قاره آفریقا خارج شد و بیش از یک قرن در دانشگاه کمبریج نگهداری می‌شد.

گفته می‌شود پدر یکی از دانشجویان کمبریج اوکوکور را سال ۱۹۰۵ به دانشگاه هدیه داد و همواره در معرض دید علاقه‌مندان قرار داشت اما پس از درخواست سال ۲۰۱۶ دانشجویان برای بازگرداندن آن به سرزمین مادری، مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند خروس برنزی را به نیجریه از برابر دیدگان مردم بردارند و آن را بازپس دهند. در سه سال اخیر، مذاکره میان کمبریج با یک گروه از موزه‌داران و هنرمندان بنین برای تعیین سرنوشت هزاران برنز غارت‌شده ادامه داشت.

چراغ بازگرداندن اموال مردم آفریقا را نخستین بار موزه منچستر روشن کرد که تصمیم گرفت چند شیء قدیمی و تاریخی را به پس از حدود ۱۰۰ سال به صاحبان اصلی‌شان پس دهد.

کد خبر 466240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha