مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

بازار ساحلی بندر مرزی آستارا با حدود یکهزار و ۵۰۰ غرفه در ساحل دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان، از جاذبه‌های گردشگرپذیر و اقتصادی این شهرستان است و با وجود تصویب طرح توسعه آن در شورای اسلامی شهر، بحث‌ها و گفت و گوهای موافقان و مخالفان آن همچنان ادامه دارد.

آستارا

به گزارش همشری‌آلاین به نقل از ایرنا،  بیش از پنج هزار واحد تجاری در بازارها و بازارچه های آستارا، استان گیلان دایر است اما بازار ساحلی آن با حدود یکهزار و ۵۰۰ غرفه عرضه پوشاک، کیف و کفش و لوازم بهداشتی و آرایشی، از شهرت زیادی برخوردار است و اغلب مسافران داخلی و خارجی آستارا بخصوص در تعطیلات تابستان و آخر هفته، از آن خرید می کنند و پارکینگ آن همواره مملو از خودروهایی با پلاک های متفاوت است.

اکنون شهرداری آستارا با تصویب طرحی در شورای اسلامی این شهر، قصد ساخت حدود ۴۰ غرفه یا واحد تجاری جدید در محدوده پارکینگ بازار را دارد و مخالفان این برنامه، با اشاره به رکود نسبی خرید و فروش، افزایش تعداد واحدهای تجاری را ضروری نمی دانند.

دیدگاه مسئولان و موافقان توسعه بازار

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا  پنج‌شنبه هفتم آذر گفت: طرح توسعه بازار ساحلی در شورای اسلامی شهر مطرح و تصویب شده است اما با توجه به برخی مخالفت ها از ناحیه بازاریان، باید موضوع در جلسه ای دیگر و نهایی با حضور مسئولان ارشد و مرتبط بررسی شود.

کامبیز لقمانی مقدم افزود: بی شک توسعه بازار به عنوان قلب تپنده اقتصاد این شهرستان برای همه منافعی خواهد داشت اما بازاریان به دلیل رکود بازار، از افزایش بی رویه شمار غرفه ها نگران هستند و دیدگاه های آنها نیز باید ملاحظه شود.

فرهاد محسنی، رئیس شورای اسلامی شهر آستارا با اشاره به بررسی های مکرر و تصویب طرح توسعه در این نهاد مدنی، اجرای آن را ضروری دانست و از اراده مصمم شورا و شهرداری برای عملیاتی شدن طرح خبر داد.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا نیز اظهار کرد: این طرح ناپخته نیست بلکه در بخش های محتلف شهرداری و کارگروه های متعدد شورای اسلامی مطرح، تصویب و پیمانکارش مشخص شده است و در این طرح، صرفه و صلاح شهرداری، بازار و شهروندان مد نظر است.

اکبر پوربایرام افزود: پیاده روسازی محوطه بازار با ۱۰ میلیارد ریال و ساماندهی فلافل فروشی ها با چهار تا پنج میلیارد ریال هزینه، مقدمه توسعه بازار بود و طبق برآورد شهرداری، ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه هزینه خواهد شد.

وی افزود: شهرداری برای رعایت حال بازاریان، اجاره بهای غرفه های خود در بازار ساحلی را از ۲۰ سال قبل افزایش نداده است؛ بنابراین اگر هدف از توسعه بازار، انتفاع شهرداری بود، ابتدا اجاره بهای غرفه ها را واقعی و اصلاح می کردیم.

پوربایرام گفت: هدف شهرداری فقط ساختن ده ها واحد تجاری و فروختن آنها نیست بلکه نیازمند منابع مالی پایدار هستیم و عواید این طرح برای عمران بازار و محوطه آن هزینه خواهد شد.

او بیان کرد: برنامه شهرداری برای بازار، طرحی تجاری گردشگری است و از فروشندگان کالاها و اجناس برند برای عرضه در آن دعوت خواهیم کرد.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا گفت: ساماندهی فلافل فروشی های محوطه بازار نیز سال قبل در شورای تامین شهرستان مطرح شده بود و از آنجائیکه امکان ساخت و ساز در حریم رودخانه و انتقال آنها نبود، در محوطه بازار به ساماندهی غرفه های فلافل فروشان اقدام کردیم.

پوربایرام ادامه داد: در اجرای طرح های مطالعه و کارشناسی شده شهرداری درنگ نمی کنیم و اداره های صنعت، معدن و تجارت یا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که خواهان اظهار نظر در خصوص بازار ساحلی هستند، تا امروز در مورد کدام فروشگاه یا واحد تجاری این شهر اظهار نظر کرده اند؟

وی بیان کرد: شهرداری نمی تواند سرمایه گذار آماده ساخت ده ها یا صدها واحد تجاری را به بهانه اخذ نظر اداره های غیرمرتبط، منتظر و معطل بگذارد و باید با استقبال از سرمایه گذار و کارآفرین، برنامه های مصوب و قانونی خود را اجرا کند.

پوربایرام ادامه داد: در بازار باید رقابت حاکم باشد و بازاریان از ورود فروشندگان کالاهای برند و متضرر شدن در سایه فعالیت آنها نگران نباشند بلکه باید در فضای سالم، برای عرضه کالاهای با کیفیت رقابت کنند.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا اظهار کرد: شهرداری به فعالان بازار و هیات امنای آن احترام و اهمیت قائل است و سالهاست برای آنها امکاناتی نظیر دفتر فراهم کرده اما شهرداری مختار است در زمین خود، هر طرح مطالعه و کارشناسی شده را اجرا کند و هیات امنا نباید مانع شود.

پوربایرام گفت: با وجود تصویب طرح توسعه بازار، از حضور و نظر هیات امنای بازار ساحلی و مخالفان طرح استقبال می کنیم تا در جلسه ای صمیمانه و مشترک، اما و اگرهای آن بررسی و منافع سرشار طرح تبیین شود.

نقطه نظرات مخالفان یا منتقدان

پردل امیری نژاد، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا معتقد است که باید نظر این اداره در بررسی موضوع و محل توسعه بازار لحاظ می شد و در سال گذشته نیز، در برنامه ساماندهی فلافل فروشی های محوطه بازار، نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لحاظ نشده است.

محسن آهنی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز عقیده دارد که طبق قانون و مقررات جاری در بخش اقتصاد، باید در مقوله توسعه بازار و بخش های تجاری، اتاق اصناف و تشکل های مرتبط در جریان قرار گیرند و شهرداری و شورای اسلامی یکجانبه وارد عمل نشوند.

وی افزود: در ساماندهی فلافل فروشی ها نیز موقعیت هتل های همجوار که با میلیاردها ریال هزینه بخش خصوصی ساخته شده، لحاظ نشده است و فلافل فروشی ها در مقابل آنها قد کشیده اند.

رئیس هیات امنای بازار ساحلی آستارا نیز گفت: تصمیم شهرداری و شورای اسلامی در توسعه بازار بدون اخذ نظر بازاریان، جفا در حق این قشر است و با سرازیر شدن فروشندگان کالاها و اجناس برند و ممتاز، بازاریان بازار ساحلی متضرر خواهند شد.

اکبر کارگر افزود: در شرایط اقتصادی فعلی و با تشدید مقابله با قاچاق، کالا و جنس خارجی به بازار آستارا وارد نمی شود و همه ما طبق نظر مقام معظم رهبری، اصول اقتصاد مقاومتی و با هدف رونق تولید ملی، کالاها و اجناس داخلی را عرضه می کنیم.

با وجود عزم راسخ شورای اسلامی و شهرداری آستارا بر عملیاتی شدن طرح توسعه بازار، افکار عمومی شهر در انتظار نتیجه آخرین رایزنی مسئولان و متولیان امر است و تا شاید تغییرات یا اصلاحاتی در جزئیات آن اعمال شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با جاذبه های طبیعی، اقتصادی، تاریخی و مذهبی از مناطق گردشگرپذیر ایران است.

کد خبر 466197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha