چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

درحالی که افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار اصفهان مشکلاتی برای خریداران این محصول ایجاد کرده برخی فعالان صنفی و تولیدکنندگان براین باورند سوء مدیریت نه تغییرات اقلیمی یا سرما عامل اصلی گرانی این محصول شده است.

گوجه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بنابر این گزارش بر اساس اعلام اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت هر کیلوگرم گوجه در میدان مرکزی میوه و تره بار اصفهان به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و خرده فروشان می‌توانند این محصول را با حداکثر ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش برسانند.

بنابر این گزارش درباره دلایل افزایش قیمت ۱۰ برابری این محصول باید اشاره داشت که تغییر فصل و کاهش تولید این محصول در فضای باز یکی از دلایل این افزایش قیمت است اما از طرفی نیز باید توجه داشت در شرایطی که تولید این محصول در کشور کاهش یافته است، نباید اجازه صادرات این محصول را داد.

نقش نظارتی دولت در کنترل بازار در این شرایط بسیار مورد اهمیت است به طوری که در شرایطی که (هفته‌های قبل) تولید این محصول در کشور بسیار بیشتر از نیاز بازار بود راه‌های صادراتی این محصول به دیگر کشورها به ویژه عراق بسته بود. اما اکنون که در بازار خود با مشکل مواجه هستیم این محصول ما به دیگر کشورها صادر می‌شود.

در این میان یکی از سوال‌های مهم مردم از مسئولان آن است در شرایطی که تولید این محصول کاهش و قیمت‌ها افزایش یافته است چرا اجازه صادرات می‌دهید، اما در زمان تولید بیش از اندازه صادرات نداریم.

  • عرضه ۱۱ هزار تومانی گوجه‌فرنگی در بازار اصفهان

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تربار ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: خرده فروشان می‌توانند این محصول را با حداکثر ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش برسانند.

با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی در خرده‌فروشی‌های بازار اصفهان ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان عرضه می‌شود، اظهار داشت: به مردم قول می‌دهم طی ۲ هفته آینده نرخ گوجه با آغاز واردات این صیفی از بوشهر و بهبهان در بازار اصفهان کاهش یابد.

نوروزعلی اسماعیلی پیرامون افزایش ۱۰ برابری قیمت گوجه فرنگی در بازار اصفهان، افزود: سرمازدگی زود هنگام، تغییرات جویی هوا از هفته‌ای تا هفته آینده و بارش‌های شدید در مناطق شمالی سبب عدم به موقع برداشت‌ها و از بین رفتن بخشی از محصول گوجه شده است.

وی با بیان اینکه گوجه‌فرنگی مصرفی بازار اصفهان از استان‌های شمالی و جنوبی کشورمان تامین می‌شود، ادامه داد: به دلیل بارندگی و سرما در استان فارس نیز بخشی از بار گوجه قابل برداشت نبوده و واردات از این مناطق به اصفهان کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان پیرامون اینکه صادرات تا چه میزانی بر افزایش نرخ گوجه فرنگی در بازار تاثیرگذار است، بیان کرد: مخالف صادرات نیستم، اما باید با مدیریت و برنامه‌ریزی از صدور غیرقانونی آن جلوگیری شود و تمام اقدامات قانونی اجرایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که مطابق تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور با افزایش نرخ بنزین هیچ کالایی مجوز گران شدن ندارد، گفت: هم اکنون نرخ بنزین نمی‌تواند قیمت صیفی‌جات را تحت‌ الشعاع قرار دهد زیرا هرساله بهای برخی از صیفی‌جات براساس تغییرات آب و هوایی و عرضه و تقاضا در بازار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

اسماعیلی درباره اینکه کاشت و برداشت صیفی‌جات باید با برنامه‌ریزی اجرایی شود، افزود: در ابتدای سال جاری قیمت سیب‌زمینی به دلیل تغییرات آب و هوا، وقوع سیل و صادرات دستخوش گرانی شد و چنانچه تا زمان برداشت مدیریت اجرا نگردد مجدد شاهد بی‌ثباتی این نوع کالا در بازار خواهیم بود.  

  • عدم مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق در صادرات سبب گرانی گوجه‌فرنگی

براساس مشاهدات عینی قیمت‌ها در مغازه‌ای در شهر، یکی از خرده‌فروشی‌های اصفهان با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته به طرز عجیبی بهای بسیاری از موادغذایی و مایحتاج اولیه مردم نه به‌صورت ماهانه بلکه روزانه و یا حتی ساعتی بالا می‌رود، گفت: این گرانی‌ اجناس ارتباطی به افزایش نرخ بنزین ندارد زیرا از ابتدای سال شاهد گرانی‌های بسیاری از کالاها بوده‌ایم.

این خرده‌فروش پیرامون اینکه افزایش گرانی در بازار با سیر صعودی نرخ دلار از اجناس بزرگ آغاز شد و اکنون با کاهش اندکی بهای ارز همچنان قیمت‌ها بالا و موادغذایی مردم با کمبود و نایابی روبه‌رو است، اظهار داشت: هر روز و ساعت شهروندان منتظر شنیدن گرانی جنسی هستند که آیا آن را بیش از نیاز خود بخرند و یا بقای آن را به لقایش بفروشند اما در مورد گرانی گوجه‌فرنگی وضعیت فرق می‌کند زیرا افزایش ۱۰۰ درصدی این کالا نه تنها به دلیل عدم عرضه و تقاضا بوده بلکه تحت‌تاثیر صادرات به عراق و پاکستان هم است.

وی عدم نظارت بر واحدهای صنفی را علت افزایش قیمت‌ها دانست و ادامه داد: نظارت‌ها در طول سال بسیار اندک و فقط در شرایط ویژه و ایام خاص صورت می‌گیرد. از سال‌های نه چندان دور شاهد گرانی گوجه‌فرنگی بوده‌ایم که در هر دهه مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شده موضوع فقط افزایش ارز، صادرات، احتکار و وجود دلالان نیست، بلکه نبود مدیریت و کنترل صحیح سبب گرانی افسارگسیخته‌ای در بازار شده است.

این خرده‌فروش صیفی‌جات در بازار اصفهان با اشاره به اینکه طی ماه گذشته قیمت گوجه‌فرنگی بسیار پایین بود و حتی خریداری هم نداشت و کشاورزان محصولات برداشتی خود را خوراک دام کرده بود، افزود: هر ساله در این فصل شاهد افزایش بی‌ثبات قیمت‌ بسیاری از محصولات صیفی‌جات هستیم و این روند تا زمان اجرای مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش‌های مردمی بیانگر گرانی اقلام خوراکی است و باید سازمان‌های دولتی مربوطه و سازمان تعزیرات حکومتی به این وضعیت در بازار رسیدگی بیشتری کند تا بازار عرضه و تقاضا بیش از قبل کنترل شود.

کد خبر 466074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha