بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از گرمایش جهانی کافی نبوده است. این در حالی است که ساکنان کلانشهرهای در حال توسعه چون کابل بیشتر در معرض خطر هستند.

گاز گلخانه‌اي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله، سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۶ نوامبر، آخرین گزارش خود را از وضعیت اقلیمی جهان را در آستانه برگزاری نشست اقلیمی مادرید منتشر کرد. مطابق این گزارش، به رغم تدبیر و تصمیمات پخش و نشر گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۸ رکورد زد و با افزایش سه درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ به بیش از ۵۵ هزار تن رسیده است. در این گزارش آمده است که از آخرین باری که دمای متوسط کره زمین چنان گرم بود سه میلیون و پانصد سال می‌گذرد. زمانی که شرایط اقلیمی زمین به کلی دگرگون شد.

مطابق محاسبات این گزارش چنانچه  انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه بیش از ۷ درصد کاهش نیابد و تا سال ۲۰۳۰ مجموعاَ به نصف نرسد، مهار افزایش گرما تا سطح ۱/۵ درجه نسبت به آغاز صنعتی‌شدن جهان، یعنی هدف پیمان سال ۲۰۱۵ پاریس، ناممکن خواهد شد و در نتیجه فراتر رفتن افزایش گرما از این حد صدها میلیون نفر از امواج گرما، خشکسالی، سیل و فقر رنج خواهند برد. ساکنان مناطق کمتر توسعه یافته و حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ، اولین قربانیان این امواج خواهند بود.

  • کابل یک نمونه بارز

عزت الله صدیقی فرماندار شهر در مورد پایتخت افغانستان می‌گوید: «تا چند دهه پیش، هوای پاک کابل زبانزد بود و مردم به همین خاطر به این شهر می‌آمدند».

اما اکنون هوای آلوده در کابل بیش از جنگ قربانی می‌گیرد. این کلانشهر پنج میلیونی اکنون در زمره شهرهای آلوده جهان است.

سالانه چهل هزار نفر در کابل جان خود را از دست می دهند. رقمی بیش از تعداد قربانیان غیرنظامی سالانه دهه‌ها جنگ داخلی. ضعف زیرساختی، کمبود دارو و خدمات درمانی و استفاده گسترده از خودروهای فرسوده از عوامل آلودگی هوا هستند. مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی از  شایع‌ترین بیماری‌های ساکنان شهر است. زنان و کودکان از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند.

این تنها کابل نیست که از آلودگی هوا رنج می‌برد. تاگس شو گزارش می‌دهد که وضعیت در غالب کلانشهرهای نزدیک کابل همین قدر وخیم است. به گزارش روزنامه گاردین، شهرهای شمالی پاکستان و هند که با کابل فاصله چندانی ندارند صدرنشین فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان هستند. به طور کلی، گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که انواع مختلف آلاینده‌ها در کلانشهرهای کشورهای در حال توسعه در بالاترین مقدار خود قرار دارد.

سلامت ساکنان این شهرها بیش از سایرین در معرض خطرند اما  این به آن معنی نیست که تبعات انتشار آلاینده‌ها در جو زمین تنها گریبان آن‌ها را خواهد گرفت.

کد خبر 466014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha