یک فوق‌تخصص‌ نوزادان گفت: خواباندن کودک به پشت و طاق‌باز یکی از عوامل اصلی است که خطر سندروم ناگهانی مرگ نوزاد را کاهش می‌دهد.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بابک تیمورزاده در خصوص سندروم ناگهانی مرگ نوزاد (SIDS) اظهار کرد: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان است و این‌گونه تعریف می‌شود: «مرگ نابهنگام نوزادان در خواب بدون هیچ‌گونه پیش‌بینی قبلی». هیچ راه تضمین‌شده‌ای برای جلوگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد وجود ندارد، اما با پیروی از توصیه‌هایی می‌توانید این خطر را تا حد زیادی کاهش دهید.

وی افزود: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یک بیماری یا عارضه نیست، بلکه یک تشخیص است. نوزاد ناگهان می‌میرد و علت دقیق‌ مرگ پس از بررسی صحنۀ مرگ، کالبدشکافی و بررسی تاریخچۀ پزشکی نوزاد معلوم نمی‌شود. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌تواند بدون علامت رخ دهد.

این فوق تخصص‌کودک بیان کرد: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد زمانی رخ می‌دهد که کودک در شرایط  آسیب‌پذیر قرار بگیرد. این شرایط آسیب‌پذیر دوگونه‌ست که شامل شرایط غیر قابل‌تغییر و شرایط قابل‌تغییر ‌ است.

تیمورزاده عنوان کرد: نوزادانی که دچار این سندروم می‌شوند از خانواده‌هایی هستند که وضعیت اجتماعی و فرهنگی پایین دارند، سن نوزاد بین دو تا چهار ماهگی است، شیرخواران پسر ۵۰ درصد بیشتر از شیرخواران دختر گرفتار این مشکل می‌شوند و همچنین در فصل زمستان ایجاد این سندروم در نوزادان بیشتر است. این عوامل غیرقابل تغییر است.

  • عوامل افزایش‌دهندۀ خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

وی تصریح کرد: مادرانی که در دوران بارداری سیگار، الکل، موادمخدر مثل کوکائین و هروئین مصرف می‌کنند. مادرانی که در دوران بارداری سوءتغذیه دارند و مراقبت‌های خوبی در این دوران نداشته‌اند.  همچنین مادرانی که همسر ندارند و تعداد بارداری آن‌ها زیاد و فواصل بین بارداری آن‌ها کم است، نوزادان آن‌ها بیشتر در معرض سندروم ناگهانی نوزاد قرار دارند.

این فوق تخصص‌ نوزادان ادامه داد: همچنین جنینی که در شکم مادر رشد نکرده باشد، تولد زودرس، نوزادانی که دچار بیماری‌های طب‌دار مانند عفونت کبد، کلیه، مغز و مننژیت باشد، نوزادانی که در معرض دود سیگار هستند و خواباندن کودک در تخت والدین، خطر مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد. این عوامل جزء شرایط قابل تغییر است.

  • عواملی که با رعایت آن نوزاد دچار سندروم ناگهانی مرگ نوزاد نمی‌شود

تیمورزاده تاکید کرد: رختخواب نوزاد نباید بیش‌اندازه نرم و دمای اتاق او باید بین ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد. مهم‌ترین مسئله که باید همیشه به آن توجه کرد این است که نوزاد را به شکم و پهلو نخوابانید. خواباندن کودک به پشت و طاق‌باز یکی از مهم‌ترین کارهایی است که خطر این سندرم را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادانی که پستونک استفاده نمی‌کنند بیشتر در معرض سندروم ناگهانی مرگ‌ نوزاد قرار دارند. پستونک را زمانی شروع کنیم که نوزاد سینه مادر را قبول کرده است. پستونک هنگام خواب به نوزاد آرامش بیشتری می‌دهد.  ژنتیک در سندروم ناگهانی مرگ نوزاد تاثیر زیادی دارد. داشتن خواهر یا برادری که قربانی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شده‌اند، خطر این سندرم را چندبرابر افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص‌ نوزادان گفت: تمام واکسن‌های ضروری نوزاد را بزنید. شواهد نشان می‌دهد که دریافت تمام واکسن‌های کودک طبق برنامه زمانی توصیه‌شده برای کودک، ممکن است خطر سندرم مرگ‌های ناگهانی را به نصف کاهش دهد.

کد خبر 466000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha