پزشکان هندی کلیه‌ای به وزن ۷.۴ کیلوگرم را که تقریباً به اندازه دو نوزاد تازه متولد شده بود را از بدن یک بیمار خارج کردند.

kidney

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، تصور می‌شود که این بزرگ‌ترین کلیه‌ای باشد که تابه‌حال در هند از بدن بیماری خارج شده است. کلیه معمولاً وزنی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم دارد.

این بیمار  ۵۶ ساله  دچار عارضه‌ای به نام «بیماری کلیوی چند کیستی» ارثی با وراثت «اتوزومی غالب» بود که باعث ایجاد کیست‌های متعدد در سراسر این اندام می‌شود.

یک پزشک در این عمل شرکت داشت گفت کلیه‌های بزرگ در بیماران دچار این عارضه شایع است.

اما دکتر ساچین کاتوریا از بیمارستان «سر گانگا رام» در دهلی می‌گوید پزشکان عموماً کلیه چند کیستی را تا زمانی که دست‌کم مقداری کارکرد برای تصفیه خون از مواد زائد داشته باشد، برنمی‌دارند، مگر اینکه علائم عفونت یا خونریزی داخلی بروز کرده باشد.

او افزود: «این بیمار دچار عفونت شدیدی شده بود که به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌داد و اندازه بسیار بزرگ کلیه باعث مشکلات تنفسی در بیمار شده بود، بنابراین ما گزینه‌ای به‌جز برداشتن آن نداشتیم.»

دکتر کاتوریا گفت که پزشکان هنگام انجام عمل انتظار کلیه‌ای بزرگ را داشتند، اما بااین‌وجود اندازه این اندام که طولی ۴۵ سانتی‌متری داشت، آن‌ها را غافلگیر کرد.

به گفته کلیه دیگر این بیمار حتی بزرگ‌تر بود.

  • کلیه رکورد شکن

او گفت بزرگ‌ترین کلیه‌ها تابه‌حال بر اساس رکوردهای جهانی گینس ۴.۵ کیلوگرم بوده است، هرچند که ژورنال‌های تخصصی اورولوژی (بیماری‌های مجاری ادرار) گزارش‌هایی درباره کلیه‌های سنگین‌تر از این مقدار هم منتشر کرده‌اند. یک کلیه با وزن ۹ کیلوگرم از آمریکا و یک کلیه دیگر به وزن ۸.۷ کیلوگرم از هلند گزارش شده‌اند.

دکتر کاتوریا گفت پزشکان هنوز تصمیم نگرفته‌اند یافته‌هایشان را به کمیسیون رکوردهای گینس برای ثبت به‌عنوان رکورد جهانی گزارش کنند، اما در حال بررسی این موضوع هستند.

بیماری کلیه چند کیستی یک عارضه وراثتی شایع است که باعث بروز مشکلاتی در بیماران در فاصله ۳۰ تا ۶۰ سالگی می‌شود.

این عارضه باعث می‌شود کارکرد کلیه به‌تدریج مختل شود و درنهایت به نارسایی کلیه ایجاد می‌شود.

کد خبر 465801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha