شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

سید حسین غضنفری: با کاهش ارزش دلار در بازار جهانی ارز، هر اونس طلا به قیمت 1009 دلار در نیویورک مبادله شد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، افت ارزش دلار موجب شد تا سرمایه گذاران به سمت خرید طلا هجوم ببرند.

ارزش دلار به پایین ترین حد خود در برابر یوررو رسیده است و قیمت این ارز نسبت به ین در پایین ترین سطح خود در 12 سال گذشته گزارش شده است.

قیمت دلار در سال جاری میلادی 19 درصد افزایش داشته است در حالی که شاخص بورس S&P500 13 در کاهش یافته است.

چیمز تورک، موسس "گلد مانی" که بالغ بر 337 میلیون دلار طلا و نقره در اختیار دارد می گوید:" قیمت طلا با دلیل خوبی به 1000 دلار رسیده است چرا که این فلز در برابر افزایش تورم ارزش خود را حفظ می کند و همچنین در مواقع بحران اعتباری که امروزه از کنترل خارج شده است"

قیمت طلا برای تحویل در ماه آوریل با 7/5 دلار افزایش یا 6/0 درصد به قیمت 50/999 دلار در هر اونس  در بازار فلزات نیویورک مبادله شد.

قیمت طلا طی 5 سال گذشته سه برابر شده است. نقره نیز برای تحویل در ماه مه به 5/23 سنت افزایش یا 2/1 درصد به قیمت 655/20 دلار در هر اونس معامله شد. در سال جاری میلادی قیمت نقره 38 درصد افزایش یافته است.

قیمت طلا طی 7 سال گذشته پیوسته افزایش یافته است و از 253 دلار در جولای 1999 به 1009 دلار رسیده است.

پایین بودن عرضه از سوی معادن و بالا بودن تقاضا از دلایل افزایش این فلز در 7 سال گذشته بوده است. تولید جهانی معادن طلا 4/1 درصد در سال گذشته کاهش یافت و به 2444 تن رسید.

اختلالات در تامین برق مورد نیاز معادن طلای آفریقای جنوبی که بزرگترین تولید کننده طلا است نیز در کاهش تولید جهانی این فلز سهم داشته است.  از طرفی روند افزایشی قیمت طلا باعث شده است تا خریداران عمده طلا در جهان تمایل کمتری نسبت به خرید این فلز پیدا کرده باشند.

قیمت بالای طلا موجب شده تا  تقاضا برای خرید جواهرات 17 درصد در سه ماهه چهارم کاهش یابد. این کاهش تقاضا در پی افزایش 15 درصدی قیمت طلا در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی رخ داد. سال گذشته 68 درصد تقاضای طلا از سوی جواهر سازان صورت گرفت.

هند که بزرگترین خریدار طلا در جهان است نیز واردات خود را به میزان 81 درصد کاهش داده و آن را به 2/10 تن رسانده است. بانک یو.بی.اس، بزرگترین بانک در اتحادیه اروپا از نظر میزان دارایی اعلام کرده است که طلا طی یک ماه آینده احتمالا به 1025 دلار در هر اونس و در سه ماه آینده به 1075 دلار خواهد رسید.

همشهری امارات

کد خبر 46574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز