گروه سیاسی: با وجود اینکه پیش از آغاز انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، جریان خبری رسانه‌های غرب به سمت کمرنگ جلوه دادن انتخابات ایران سوق پیدا کرده بود،

اما روز جمعه حضور 65 درصدی مردم در پای صندوق‌های رای، شبکه‌های خبری غرب را ناگزیر به اعتراف کرد.

روز جمعه، خبر برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت. اگرچه مسئولان کاخ سفید برخلاف جریان غالب رسانه‌های دنیا در اظهار نظرهایی مداخله جویانه، ادعای نبود آزادی انتخاب برای ایرانیان را داشتند اما حتی تصاویر منتشره از رسانه‌های خبری ینگه دنیا هم چیزی سوای از سخنان سیاستمداران ایالات متحده را نشان می‌داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بسیاری از خبرگزاریها و شبکه‌های مختلف خبری از جمله بی‌بی سی، یورونیوز، فرانسه، بلژیک، راشاتودی، فونیکس چین و الجزیره انگلیسی از ساعات اولیه صبح روز جمعه به انتخابات مجلس هشتم پرداختند و بخش‌های خبری خود را با پخش تصاویری از حضور مردم درحوزه‌های رای گیری آغاز کردند.

بی‌نظیرترین و واقعی‌ترین
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران با اشاره به حضور پرشور مردم ایران در انتخابات تاکید کرد، مجلس ایران در خاورمیانه بی‌نظیر و واقعی‌ترین مجلس است. این خبرگزاری در گزارشی به قلم پیر سلریه از تهران گزارش داد، مردم ایران روز جمعه برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند.

آسوشیتدپرس از تهران گزارش داد که در برخی از شعبه‌های رای گیری در مساجد تهران بلافاصله پس از گشوده شدن شعب اخذ رای و آغاز انتخابات، صف‌هایی متشکل از بیش از 50 تا 60 نفر در برابر صندوق‌های رای تشکیل شد و جریان تدریجی حضور مردم برای انداختن آرای خود به صندوق‌ها در شعب اخذ رای در ساعات بعدی همچنان ادامه داشت.

بخش‌های مختلف خبری تلویزیون اوکراین با پخش صحنه‌هایی از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مسئولان کشورمان و همچنین شرکت پرشور مردم در پای صندوق‌های رای، به انعکاس این رویداد بزرگ سیاسی در ایران پرداختند.

پایگاه اینترنتی اوترا اوکراینا در گزارشی از انتخابات ایران که واحد مرکزی خبر آن را منتشر کرد، نوشت: شرکت تعداد زیادی از مردم ایران در انتخابات، نشان دهنده همراهی آنان با نظام جمهوری اسلامی ایران است و این حضور در واقع پاسخ آنان به دشمنی‌های آمریکاست.

شبکه عربی الجزیره انتخابات روز جمعه در ایران را پرشور و هیجان انگیز توصیف و اعلام کرد که حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، عکس العمل خوبی به تهدیدهای آمریکا درباره انتخابات ایران است.

همچنین شبکه الجزیره انگلیسی با پخش تصاویری از رای دادن رهبر انقلاب اسلامی تصریح کرد که انتخابات در ایران روندی دمکراتیک دارد.
به گزارش ایرنا، فرانس پرس نیز در گفت‌وگو با یکی از مسئولان ایرانی از حضور 65 درصدی مردم ایران در انتخابات روز جمعه خبر داد.

تیتر اول روزنامه‌ها
دیروز روزنامه‌های آمریکا و انگلیس و سایر نقاط دنیا نیز تیتر یک خود را به انتخابات ایران اختصاص دادند. روزنامه نیویورک تایمز چاپ نیویورک با تیتر «پایان رای گیری در ایران همراه با چند بار تمدید زمان رای‌گیری» به بررسی انتخابات ایران پرداخت.

واشنگتن تایمز چاپ واشنگتن در تیتری عنوان کرد: محافظه کاران درلبه پیروزی در انتخابات ایران؛ در حالی که هنوز اصلاح طلبان امیدهایی برای ماندن در قدرت دارند.این روزنامه همچنین در عنوان یکی دیگر از خبرهایش در صفحه اول نوشت: بدرفتاری ایران، ناشی از رفتار بوش با این کشور است.

به گزارش مهر، گاردین چاپ لندن با عنوان « پایان انتخابات پارلمانی درایران» به انتخابات ایران پرداخت.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن با انتخاب 2 تیتر تحت عنوان «ایرانی‌های خسته از اوضاع اقتصادی شماری از نامزدها را از فهرستهای مختلف انتخاب کردند » و «شماری از محافظه کاران برای پاسخ به آمریکا به فهرست احمدی‌نژاد رای دادند» به ارائه گزارشی از حاشیه هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

الشرق الاوسط در ادامه نوشت: در حسینیه ارشاد که یک مسجد قدیمی در مرکز تهران است ده‌ها زن در انتظار رای دادن به نامزدهای مورد نظر انتخابات مجلس صف کشیده بودند.
این روزنامه افزود: اقتصاد تنها موضوع مهمی نیست که ایرانی‌ها به خاطر آن در انتخابات شرکت می‌کنند. برنامه هسته‌ای ایران و شیوه مدیریت رابطه با آمریکا از موضوعات تاثیر‌گذار است.

روزنامه ال اونیورسال ونزوئلا با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشت: مردم ایران بار دیگر برای خنثی کردن اقدامات آمریکا برضد‌این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.
روزنامه آرژانتینی کلارین نیز درصفحه نخست خود نوشت: مردم ایران با حضوری گسترده در انتخابات قطعنامه سوم شورای امنیت علیه این کشور را محکوم کردند.

روزنامه انگلیسی زبان هند نیز با چاپ عکس رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نوشت: حضور پرشور مردم در انتخابات، ضربه‌ای به رسانه‌های خارجی است زیرا آنان رای دهندگان را از شرکت در انتخابات دلسرد کرده بودند.

خبرنگاران و روشن شدن واقعیات
اما حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی در ایران شواهدی را به دست آنان داد  تا روشن شود آنچه در رسانه‌های غرب درباره ایران منتشر می‌شود، سرابی بیش نیست و واقعیت به گونه دیگری است.

خبرنگار و پژوهشگر سوئیسی از انتخابات 24 اسفند به‌عنوان نماد آزادی و دمکراسی در ایران یاد کرد.
نیوشه که برای تحقیق و پوشش انتخابات به ایران آمده است در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: مسائل قانونی و دمکراتیک در ایران وجود دارد و مردم نیز از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: نمونه بارز این دمکراسی انتخابات جمعه است که مشخص کرد مردم از حق ملی و منافع خود دفاع می‌کنند، این امر نشان دهنده وجود آزادی در رای و انتخاب مردم است.

ریموند سنت پییر خبرنگار شبکه سی بی‌سی کانادا نیز که برای تهیه گزارش به مسجد جامع لرزاده واقع در میدان خراسان رفته بود، گفت: خیلی تحت‌تأثیر حضور مردم در انتخابات قرار گرفتم.

وی افزود: انتخابات در ایران با کانادا متفاوت است و تنوع آرا بسیار زیاد است بنابراین نمی‌توان نتایج آرا را در ایران پیش‌بینی کرد.
لوئیس فرناندو خبرنگار شبکه تلویزیونی اسپانیا هم حضور مردم در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی را گسترده توصیف کرد.

کد خبر 46571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز