دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

برنج بعد از گندم، دومین غله پرمصرف کشور است. ایرانیان تا پیش از دهه ۷۰ برای هر وعده غذایی بیشتر، از نان استفاده می‌کردند، اما بعد از این دهه، برنج کم‌کم جای نان را گرفت، به طوری که اکنون اغلب ایرانی‌ها روزی یک وعده برنج مصرف می‌کنند.

شالیزار

همشهری آنلاین- مریم ورشوئی: همین موضوع در این۳ دهه موجب شد تا میزان مصرف برنج در ایران بالا برود و تولید داخلی جوابگوی نیازهای کشور نشود.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، خانوارهای ایرانی سالانه ۳‌ میلیون و ۳۶۰ هزار تن برنج مصرف می‌کنند در حالی که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی، میزان برنج مصرفی کشور در یک‌سال، ۲میلیون و ۸۸۰ هزار تن برآورد شده است، بنابراین  کمبود برنج مورد نیاز مصرف کشور از طریق واردات تامین و در بازار عرضه می‌شود. براساس آمار به دست آمده از گمرک ایران، در سال ۹۷ بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج به ارزش یک‌میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار از کشورهای تایلند، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، ترکیه و سنگاپور به کشور وارد شده است. براساس این آمار در فروردین‌ماه سال ۹۸ نیز ۱۹۴ هزار و ۷۴۷ تن برنج به ارزش ۱۹۵ میلیون و ۵۸۵ هزار دلار از کشورهای تایلند، پاکستان، هند و امارات به کشور وارد شده است. (اقتصاد میهن)

مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب بیشترین میزان تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه کشت برنج به نمادی از استان‌های شمالی به ویژه گیلان، مازندران و گلستان تبدیل شده است، اما این محصول در ۱۵ استان دیگر نیز کشت می‌شود. در این میان میزان کشت برنج در استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس که به قطب جنوبی کشت برنج شهرت دارند، نسبت به این ۱۴ استان بیشتر است و رقم‌های «عنبر بو» در خوزستان، «لنجان» در اصفهان و «چمپای قصردشتی» در فارس مقبولیت بیشتری دارد.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین چهارمحال و بختیاری نیز از استان‌هایی هستند که برنج در آنجا کشت می‌شود و رقم‌های «چمپا» و «کوهرنگ» مورد توجه کشاورزان این مناطق است. در استان ایلام هم رقم‌های «گرده»، «چمپا» و «عنبر بو» کشت می‌شود.

قزوین هم از استان‌هایی است که شالیکاری در الموت شرقی آن رایج است و کشاورزان این منطقه به کشت رقم‌هایی همچون «هاشمی» و «علی کاظمی» می‌پردازند.

در زنجان هم برنج می‌کارند. گفته می‌شود رقم «طارم» برگرفته از نام همین منطقه است، اما نکته جالب توجه اینجاست که برنجکاران طارمی و شهرستان ماهنشان زنجان به کشت رقم «هاشمی» و «علی کاظمی» رغبت دارند.

شاید باور این که در سیستان و بلوچستان هم برنج می‌کارند برای خیلی‌ها سخت باشد، اما نکته قابل توجه این است که در نیکشهر و سرباز هم کشت رقم «پر محصول» رواج دارد.

در برخی نقاط کرمانشاه و کردستان هم برنج کشت می‌شود. گیلانغرب در کرمانشاه بیشترین برنج را تولید می‌کند. رقم «گرده» و «شمشیری» پرطرفدارترین برنج این نواحی است.

در اردبیل و آذربایجان شرقی هم رقم «صدری» کشت می‌شود. استان‌های خراسان شمالی و جنوبی هم از تولیدکنندگان محدود این محصول هستند که در این میان برنج روستای «ازمیغان» طبس از شهرت وی‌ژه‌ای برخوردار است.

باید دید ایران در تولید این محصول چه جایگاهی در سطح جهانی دارد. براساس آمار سازمان جهانی «فائو» در سال ۲۰۱۶، تولید جهانی برنج برابر ۷۴۱ میلیون تن بوده ‌است. ۵۰ درصد از این محصول در چین و هند تولید می‌شود و پس از این این ۲ کشور، اندونزی، بنگلادش و ویتنام در رتبه‌های بعدی تولید قرار دارند؛ این در حالی است که در سال زراعی امسال تولید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در کشور پیش‌بینی شده است. نیاز به واردات سالانه برنج در کشور هم ۸۰۰ تا یک میلیون تن است.

کد خبر 465487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha