مسئول اجرایی هنگ‌کنگ پس از پیروزی چشمگیر هواداران دمکراسی در انتخابات شورای شهر اعلام کرد به نتیجه انتخابات احترام می‌گذارد و فروتنانه به صدای مردم گوش می‌دهد.

تنتخابات هنگ كنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، خانم کری لم پس از شکست فاحش نامزدهای هوادار چین در انتخابات شورای شهر هنگ‌کنگ در شرایطی از احترام به نتیجه رای مردم سخن گفته که دولت پکن موضعی بسیار تند درباره این موضوع گرفته است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان سفر به ژاپن گفت: «هر چه پیش آید، هنک‌کنگ برای همیشه بخشی از خاک چین باقی می‌ماند و هر اقدام برای ایجاد بحران یا به خطر انداختن ثبات هنگ‌کنگ به شکست می‌انجامد.»

با انتشار نتایج انتخابات اخیر که با حضور گسترده و ۷۱ درصدی واجدان شرایط (حدود سه میلیون نفر) برگزار شد، از ۱۸ شورای محلی ۱۷ شورا به دست هواداران دمکراسی افتاده است. تا صبح امروز نتایج ابتدایی ۲۴۱ حوزه اعلام شده و ۲۰۱ کرسی به نامزدهای مخالفان رسیده است. نمایندگان هوادار دولت مرکزی چین هم ۲۸ کرسی در اختیار دارند. در انتخابات چهار سال پیش ۴۷ درصد مردم رای داده بودند.

شورای هنگ‌کنگ ۴۲۵ کرسی دارد و در انتخابات روز یکشنبه حدود هزار نامزد برای نشستن روی این صندلی‌ها با هم رقابت کردند. پیش از این بیشتر کرسی‌های شورا دست نمایندگان هوادار چین بوده و خانم لم در بیانیه روز دوشنبه با تاکید بر احترام گذاشتن به نتیجه انتخابات افزود: «تحلیل‌ها و تفسیرها فراوان و نشان‌دهنده آن است که مردم از اوضاع فعلی و مشکلات عمیق در جامعه ناراضی‌اند.»

کد خبر 465442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha