یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

عمارتی با بنای تاریخی بسیار قدیمی با معماری اسلامی ایرانی واقع در محل بناهای قدیمی شهر سنندج است که یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های ایرانی است که قدمتش به دوران صفویه برمی‌گردد و سبک معماری این عمارت نشان از سه دوره صفوی و قاجاری و پهلوی است که هنوز زیبایی و شکوه آن همچنان پابرجاست.

خانه‌کُرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از دالان ورودی عمارتی بسیار زیبا و تاریخی در دل شهر سنندج عبور می‌کنم، به حیاط این عمارت زیبا که می‌رسم با دیدن این همه زیبایی متحیر و مجذوب می‌شوم؛ اولین چیزی که با دیدن این عمارت و معماری زیبای آن به ذهنم می‌آید دوران شکوه و جلال خاندان آصف وزیری است که زمانی در جاه و جلال فراوان در این عمارت می‌زیسته‌اند.

این عمارت دارای چهار حیاط اصلی یا بیرونی، اندرونی یا داخلی، حیاط مطبخ و حیاط مستخدمین است که حوزه‌های موجود در آن زیبایی این حیاط‌ها را دو چندان کرده‌است و آن را تبدیل به فضایی دلنشین کرده است.

حیاط اصلی عمارت پلانی به شکل مستطیل دارد؛ ایوان آن به سبک معماری اصفهانی ساخته  شده‌است. در وسط حیاط آب نمایی قرار دارد که درست در برابر تالار اصلی در ضلع شمالی حیاط در مجاورت یک باغچه ی زیبا چشم‌نوازی می‌کند.

وارد تالار اصلی عمارت که می‌شوم، با دیدن تزئینات زیبای پنجره‌های تالار و نوری که از شیشه‌های رنگی آن عبور کرده و فضای زیبایی که در تالار ایجاد شده آرامش خاصی را در جانم سرازیر می‌کند.

تالار اصلی دارای ایوانی با ستون‌های چوبی که سرستون‌های آن به هنر مقرنس کاری مزین شده است، سقف گنبدی شکل این تالار زیبایی آن را دوچندان کرده‌است.

در دو طرف تالار دو راهرو با درهای تودرتو واقع شده است؛ در تمام سطح تالار اصلی البته به جز راهروها و سطح همکف از هنر گچ‌بری بهره برده شده تا زیبایی تالار نمایان شود.

 این عمارت زمانی ملک شخصی بوده و محل زندگی خاندانی به نام آصف وزیری بوده که بعدها توسط میراث فرهنگی خریداری شده و اکنون به نام خانه کُرد در شهر سنندج مشهور است اما باز با این وجود  هنوز که هنوز است دوران شکوه و آوازه خاندان آصف وزیری در لوح خاطره شهر ردپایی ماندگار از خود به یادگار گذاشته است.

عمارت آصف وزیری به سبب بنای زیبایی که دارد بسیار مشهور است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های ایرانی شناخته شده‌است، شیوه معماری و تزئینات این بنا بسیار زیبا و چشم‌نواز است و هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند سنگ‌های بر جسته با نقوش طراحی حک شده بر آن در نوع خود کم‌نظیر و زیبا است.

این عمارت بعد از آنکه به تملک میراث فرهنگی درآمد به ویترین هنر و هویت و سبک زندگی ملت کُرد درآمد، از بخش‌های مختلف این عمارت که دیدن می‌کنم، تندیس‌های مختلف در هر بخش از این عمارت به چشم می‌خورد که نمادی از فرهنگ و هویت و سبک زندگی ملت کُرد را به نمایش می‌گذارد.

بخش مشاهیر کُرد که هنر دست هادی ضیاء‌الدینی است بخش مهم این عمارت به شمار می‌رود که معرف بزرگان و نامدارانی است که هر کدام به نوبه خود سهم عظیمی در شکوفایی و پیشرفت شهر سنندج داشته‌اند؛ همچنین در بخش مردم‌شناسی خانه‌کُرد می‌توانیم با انواع پوشش اقوام مختلف کُرد آشنا شویم.   

اولین حمام خصوصی شهر سنندج در این عمارت در زمان قاجار با سبک ایرانی اصفهانی ساخته شده‌است که مورد استفاده شخصی خانواده آصف بوده است تزئینات به کار رفته در ستون‌های واقع در حمام فوق‌العاده زیباست.

در فصل بهار زیبایی این عمارت دوچندان می‌شود و هر ساله میزبان بسیاری از مسافران خارجی و داخلی است که گوشه‌ای از فرهنگ و هویت ملت کُرد را برای بینندگان به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 465196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha