کشتار مرغ‌ زنده در شرایط غیربهداشتی قصه‌ای قدیمی در کلانشهر کرمانشاه است که می‌تواند زنگ‌خطری برای شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم‌زمان با ورود مهمانان ناخوانده به آسمان شهر آن‌هم در فصل سرما باشد.  

مرغداری

به گزارش همشهری انلاین به نقل از ایرنا، با شروع فصل سرما، سخن از احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان از هرگوشه و کناری شنیده می‌شود و این بیماری به موضوع روز در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و طیور تبدیل می‌شود.  

کشتار مرغ زنده در شرایط غیربهداشتی قصه‌ای قدیمی است که به دلیل وجود متقاضیان و مشتریان در کرمانشاه هنوز به پایان نرسیده و علاوه بر کشتار در شرایط غیربهداشتی، نوع میکروب و بیماری مشترکی که در این کشتار وجود دارد یکی دیگر از تهدیدات برای سلامت مصرف کنندگان است و در واقع تهدید شیوع و بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کمین این مراکز غیرمجاز است.  کبود شدن ریش یا تاج پرنده، خونریزی ساق پا و تلفات ناگهانی طیور و یا مرغ‌ها در مرغداری همه نشانه‌ای است که در صورت مشاهده باید مراتب را به کارشناسان مربوطه اطلاع داد.  

باوجود تدابیر و نظارت‌ها همچنان فعالیت برخی از این مراکز در کرمانشاه دیده می‌شود ولی آنچه که بیش از هرچیز می‌تواند همانند سپری در برابر این اقدام غیربهداشتی قرار گیرد بالارفتن آگاهی مردم و همکاری آنان است تا دیگر به عنوان خریدار و مصرف کننده، موجب تداوم فعالیت این مراکز غیرمجاز نشوند.  

  • وجود مراکز غیرمجاز مرغ زنده عاملی برای شیوع بیماری است

دانشیار علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی اظهارداشت: در کشورهای توسعه یافته مرکز فروش مرغ زنده وجود ندارد و اگر این بازار در جامعه‌ای وجود داشته باشد بیماری قابل کنترل و ریشه کنی نیست.  

مراد رحیمی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان باتلفات بسیار بالا در طیور همراه است و بر علایم تنفسی، عصبی و گوارشی اثرگذار است که انتقال و شیوع آن معمولا با مهاجرت پرندگان وحشی اتفاق می‌افتد که احتمال آن در فصل پاییز و زمستان بیشتر خواهد بود.  

این استاد دانشگاه اضافه کرد، این بیماری در صورت انتقال به انسان نیز با علایم تنفسی، درگیری عمومی بدن و غیره خود را نشان می‌دهد و در مواردی منجر به مرگ فرد بیمار خواهد شد.  این دامپزشک ادامه داد: مرغ گوشتی مصرفی باید از فروشگاه‌ها و کشتارگاه‌های معتبر تهیه شود و خرید مرغ از مراکز عرضه فروش مرغ زنده اشتباه و پرخطر است.  

  • سرحال بودن پرنده شرط سلامت نیست

او خاطرنشان کرد، مرغ گوشتی که به کشتارگاه وارد می‌شود مورد بررسی بازرسان و دامپزشکان قرار می‌گیرد و در صورت داشتن بیماری اجازه عرضه و مصرف به آن داده نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد، این نکته را باید درنظر داشت که ممکن است حتی دامپزشک نتواند بسیاری از بیماری‌ها همچون آنفلوانزای حاد و فوق حاد در پرندگان را تنها با دیدن و بدون آزمایشات مربوطه تشخیص دهد و نباید تنها سرحال بودن پرنده را دلیلی برای سالم بودن آن عنوان کرد.  

  • خرید و فروش مرغ زنده در برخی نواحی شهر همچنان ادامه دارد

در ادامه کارشناس مسوُول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه به ایرنا، گفت: از نظر ما مراکز عرضه مرغ زنده می‌تواند به کانونی برای بیماری آنفلوانزای پرندگان تبدیل شود چراکه از چرخه نظارتی بهداشت و دامپزشکی خارج هستند و به دلیل فعالیت غیرمجاز این مراکز، نظارتی بر نحوه فعالیت، تغذیه و نحوه انتقال وجود ندارد.  

بهمن خدادادیان افزود: این موضوع نیز مرغ و طیوری که در برخی نواحی شهر همچون حوالی میدان آزادی عرضه می‌شود را شامل می‌شود و به صورت بالقوه می‌تواند کانون انتقال بیماری باشد چرا که موارد مثبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این مکان‌ها در سال‌های گذشته تایید شد.  

  • مرغ گوشتی از فروشگاه‌های معتبر تهیه شود

او با تاکید براین‌که مرغ مصرفی باید از کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌های معتبر که تحت نظر دامپزشکی هستند تهیه شود، افزود: این مراکز علاوه بر دامپزشکی، تحت نظر بهداشت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف هستند، بسته بندی بهداشتی دارند و مورد معاینه قرار گرفته اند.  

  • چرا کشتار مرغ زنده طرفدار دارد؟

خدادادیان ادامه داد: برخی مشتریان به دلیل قیمت پایین تر خواهان خرید مرغ زنده هستند این در حالی است که ضایعاتی که از لاشه مرغ زنده جدا می‌شود بسیار زیاد و ضرررسان است و برخی دیگر از مشتریان خواهان کشتار مرغ در حضور خود هستند چون گمان می‌کنند با دیدن می‌توانند سلامت مرغ را تشخیص دهند.  

او اضافه کرد، باید گفت که در مراکز عرضه مرغ زنده گوشتی، هیچ نکته بهداشتی رعایت نمی‌شود و بارها خواهان برخورد با این مراکز از سوی دستگاه‌های متولی شده‌ایم و در فرمانداری و کمیته مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان این موضوع را مطرح کرده‌ایم تا روند عرضه وضعیت غیرمجاز مرغ زنده در سطح شهر توسط افرادی که مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کارت بهداشت و لباس مناسب ندارند گرفته شود.  

خدادادیان ادامه داد: این مراکز علاوه بر بیماری آنفلوانزا می‌توانند محلی برای شیوع بسیاری از بیماری‌ها باشند.  از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده مورد کوچکی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس بگیرند به خصوص اگر تلفاتی از طیور در مراکز روستایی مشاهده شد برای بررسی و نمونه برداری باید اطلاع داده شود.

او با تاکید براینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان دیده و گزارش نشده، افزود: موارد گزارش شده در برخی نواحی مربوط به بیماری نیوکاسل بوده که کنترل و مقابله شده است.  

  • مراکز عرضه مرغ زنده تهدیدی جدی برای انتقال بیماری است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان این‌که استان کرمانشاه در زمینه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا سال ۹۵، ۱۹ کانون بیماری در واحدهای روستایی داشته، افزود: در سال ۹۶ به میزان هفت واحد روستایی با این بیماری درگیر شدند.  

امیدحاج محمدی ادامه داد: خوشبختانه از سال ۹۷ تا به امروز، کانونی از این بیماری در استان مشاهده نشده و چندین گزارش از تلفات طیور به دست رسید که همکاران پس از بررسی متوجه شدند که این بیماری آنفلوانزا نبوده و بیماری نیوکاسل بوده است.  

او اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا به امروز هیچ واحد صنعتی با این بیماری درگیر نشده است.  

این مسئول درخصوص علت این بیماری، اظهار داشت: گاه پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان از کنترل خارج است چراکه پرندگان مهاجری که از کشورهایی همچون روسیه می‌آیند همانند اردک و غاز می‌توانند ناقل ویروس باشند و خود تلف نشوند و در چنین شرایطی کنترل کامل آن توسط دامپزشکی مقدور نیست.  

او افزود: امسال در آذربایجان شرقی یک واحد مرغداری مرغ مادر گوشتی ۵۴ هزار قطعه‌ای درگیر شد که مرغ‌های آلوده معدوم شد و در استان البرز ۲ واحد روستایی درگیر شدند.  

  • مرغداران واکسیناسیون را جدی بگیرند

حاج محمدی در خصوص اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: از سال ۹۷، اجازه نداده‌ایم از آذربایجان شرقی و استان البرز هیچ جوجه گوشتی وارد واحدهای صنعتی شود و در کنار آن واکسیناسیون آنفلوانزا را به مرغداران توصیه می‌کنیم.  

حاج محمدی ادامه داد: باید شهروندان از مرغ بسته بندی کشتارگاهی استفاده کنند و با حضور کارشناسان از ورود مرغ‌های آلوده به چرخه کشتارگاه جلوگیری می‌شود و به صورت میانگین کشوری نیم درصد مرغ در کشتارگاه‌های ما ضبط می‌شود این در حالی است که در کشتارغیربهداشتی این نیم درصد وارد خوراک مردم می‌شود.  

  • برخورد با مراکز غیرمجاز کفش آهنین می‌خواهد

او با تاکید براین‌که در زمینه مراکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده، سازمان کار قضایی را انجام می‌دهد، ادامه داد: نظارت بر عرضه کشتار مرغ زنده با ارگان‌هایی همانند اجراییات و اصناف است که کار اجرایی و برخورد با آنان را برعهده دارند.  

این مسئول اضافه کرد، برای کنترل این قضیه اقدامات بیشتری انجام شده ولی کنترل آن در کلان شهر کرمانشاه دشوارتر است و برای این امر کفش آهنین پوشیده‌ایم و نیازمند همکاری بیشتر ارگان‌ها و مردم هستیم.  ۱۸ کشتارگاه دام و طیور در استان کرمانشاه فعال است و از مجموع کشتارگاه‌ها، ۲ کشتارگاه دام در بیستون و کشتارگاه زاگرس و ۱۲ کشتارگاه سنتی در مابقی شهرستان‌های استان فعال است.  

در استان کرمانشاه ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی و پنج واحد پرورش شترمرغ وجود دارد.  همچنین سالانه هزاران پرنده مهاجر در فصل زمستان میهمان تالاب‌ها و آبگیرهای استان کرمانشاه است.  

کد خبر 465054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha