مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: برنامه‌های کشوری و جهانی این است که با درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C این بیماری ریشه کن شود.

هپاتیت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هپاتیت C معمولا از طریق خون منتقل می‌شود یعنی یک سوزن آلوده یا خون آلوده به خصوص معتادان تزریقی، افرادی که خون آلوده‌ای دریافت کرده اند و افرادی که از تیغ یا سوزن مشترک استفاده می‌کنند مبتلا می‌شوند.

او افزود: در نهایت افرادی که به این هپاتیت مبتلا شدند بعد از حدود ۱۰ تا ۲۰ سال بعد دچار سیروز کبدی می‌شوند و علامتی ندارند تا اینکه کبد نابود می‌شود.

آخوندی گفت: برنامه‌های کشوری و جهانی این است که با درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C این بیماری ریشه کن شود.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: به دلیل اینکه ذخیره کبد در انسان خیلی بالا است ۸/۹ کبد که از بین برود علامتی ندارد و وقتی علامت دار شود علائم نهایی بیماری ظاهر می‌شود.

  • آیا بیماری هپاتیت C علائم خاصی دارد؟

او با اشاره به علائم خاص بیماری هپاتیت C، گفت: ممکن است در مراحل حاد دچار تهوع، استفراغ و بی اشتهایی شوند و معمولا به آرامی به این بیماری مبتلا می‌شوند و سال‌ها بعد ضایعه کبدی ظاهر می‌شود.

محسن آخوندی با اشاره به راه تشخیص هپاتیت C گفت: بیماری از طریق یک آزمایش ساده مشخص می‌شود و بعد اگر مثبت بود باید آزمایش‌های تکمیلی انجام دهند و فعال بودن آن بررسی شود.

  • راه‌های پیشگیری از بیماری هپاتیت C

او در مورد راه‌های پیشگیری از این بیماری، گفت: با بیان اینکه هپاتیت C از از طریق انتقال فرآورده‌های خونی، رفتارهای پرخطر جنسی، استفاده از سرنگ‌های مشترک در میان معتادین از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود، گفت: این بیماری درمان دارد و باید فرد داروهایی را به مدت سه تا شش ماه مصرف کند.

آخوندی با تاکید بر پیشرفت تشخیص و درمان هپاتیت C، گفت: هپاتیت C نوعی از هپاتیت است که تا سال‌ها قبل تشخیص و درمان سختی داشته است و درسال‌های اولیه درمان این بیماری با داروهای تزریقی و طاقت فرسا انجام می‌شده است، اما در ۲ سال اخیر داروهای خوراکی و ساده‌ای کشف شده که در طول ۳ یا ۶ ماه بیمار تحت درمان قرار می‌گیرد و بهبود می‌یابد.

او افزود: نسبت به سال‌های قبل که گفته می‌شد هپاتیت C درمان ندارد حالا در خیلی از موارد بیمار با این داروها باهزینه کمتر درمان می‌شود، چون مشابه خارجی این داروها هزینه بالایی داشته و حالا در ایران ساخته شده است.

از سال ۲۰۱۳ با کشف داروی سوفوسبویرانقلابی در درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C به وجود آمد در سال ۲۰۱۳ نمونه ایرانی این دارو در کشور تولیدشد.

کد خبر 464904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha